SAVNET: Malta-registrerte Arctic Sea har vært savnet siden det forsvant fra radar 30. juli. Foto: Scanpix
SAVNET: Malta-registrerte Arctic Sea har vært savnet siden det forsvant fra radar 30. juli. Foto: ScanpixVis mer

Kan ha sendt ut signaler i dag

Savnede Arctic Sea.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det savnede bulkskipet Arctic Sea kan ha sendt ut såkalte AIS-signaler fra Biscayabukta klokken 10.25 norsk tid i dag.

Biscayabukta er den store bukta mellom Spania og Frankrike, og båten skal ha sendt ut signalene da den befant seg midt ute på havet.

Det viser en oversikt over skipstrafikk på nettet, marinetraffic.com.

Nettstedet drives av greske Aeagan Universitet.

Kystverket får ikke treff
Dagbladet driver en lignende tjeneste kalt Kystkartet, men Arctic Sea dukker ikke opp på samme sted her.

Det er Kystverket som drifter AIS-nettverket i Norge.

- Heller ikke vi får treff på Arctic Sea i vårt interne system, sier sjefsingeniør Jarle Hauge i Kystverket til Dagbladet.

Ifølge Kystverket er AIS et automatisk identifikasjonssystem som er innført av FNs sjøfartsorganisasjon IMO blant annet for å forbedre trafikkovervåking og sjøtrafikktjenester.

Alle kommersielle skip med unntak av fiskebåter er pålagt å ha AIS-utstyr om bord.

Forrige AIS-signal fra Arctic Sea kom 29. juli. Da befant skipet seg i utkanten av den engelske kanal.

Falske signaler
Ifølge sjefsingeniør Jarle Hauge i Kystverket er det fullt mulig å sende ut falske AIS-signaler.

- For en kyndig person er ikke det noe problem i det hele tatt. Man kan i prinsippet befinne seg i Haugesund og sende ut signaler om at man er et helt annet sted i verden, sier Hauge til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er dermed langt i fra sikkert at Arctic Sea befinner seg i Biscayabukta selv om dette fremgår av oversikten på marinetraffic.com.

Hauge antar at dersom skipet er kapret, vil kaprerne ha skrudd av både AIS-utstyret og annet elektronisk utstyr som sender ut signaler som gjør det mulig å spore skipet.

Det russiske nyhetsbyrået RIA Novosti skriver også at det ikke er sikkert at AIS-utstyret til Arctic Sea befinner seg på skipet, og at det er mulig at det er flyttet over til et annet fartøy.

SJEFSINGENIØR: Jarle Hauge er sjefsingeniør i Kystverket som drifter det norske AIS-nettverket.
SJEFSINGENIØR: Jarle Hauge er sjefsingeniør i Kystverket som drifter det norske AIS-nettverket. Vis mer

Arctic Sea er et 98 meter langt bulkskip som var lastet med tømmer da det forlot Finland. Skipet forsvant fra radar 30. juli.

Full forvirring
I går bekreftet kystvakta på Kapp Verde vest for Afrika at skipet var observert 400 nautiske mil utenfor øygruppa.

Dette ble i dag avkreftet av den russiske ambassaden på Kapp Verde.

Til gjengjeld har det finske rederiet som har hyret skipet mottatt krav om løsepenger, ifølge finsk politi.

Dagen før ble det spekulert i om skipet kunne ha lagt til kai i turistbyen San Sebastián i Baskerland i Spania, men dette avkreftet spanjolene.

Arctic Sea har 15 russere om bord. Russlands president Dmitrij Medvedev har beordret forsvaret i landet om å sette inn «alle nødvendige ressurser» for å spore opp skipet og eventuelt befri besetningen om bord hvis det viser seg at skipet er kapret.