Kan ikke forklare forliset

HAUGESUND (Dagbladet): Sterkt deprimert pinte «Sleipner»-kaptein Sverre Hagland (53) seg i går gjennom en lang dags avhør foran granskingskommisjonen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Han nølte og tvilte, snublet i ord og husket dårlig, men likevel var det en lettet skipssjef som ble loset ut bakveien på Rica Maritim Hotel i går ettermiddag.

Alle har ventet på kapteinens forklaring. Passasjerer og besetning har gitt sine versjoner.

Men Sverre Hagland hadde ansvaret. 16 personer døde. Hva gikk galt?

Kapteinen har vært taus, han har gått på sterke medisiner og fått behandling av leger.

I går møtte han et blitzregn og nistirret i golvet da hans juridiske rådgiver Per Magne Strandborg førte ham inn til granskerne. Strandborg la armen på Haglands skulder, foran ham satt 19 menn som ville saumfare alle hans vurderinger og disposisjoner da «Sleipner» krasjet mot Storebloksen 26. november.

Kapteinen bærer sin flotte uniform på jobb, gullstriper på ermer og skuldrer gir myndighet og autoritet. Sverre Hagland kom i sivil i går, avkledd den pondusen som den stilige dressen gir.

Skjelvende stemme

Lagmann Arild O. Eidesen spør med sin vestlandsdialekt mild som en sommerbris om dramaet på det opprørte havet. Hagland leiter etter ordene, fester søkende hender i bordplata, innimellom skjelver stemmen og skoene skraper golvet - det er en voldsom påkjenning å gjenfortelle katastrofen.

- Hva gjorde du? spør Eidesen, og vil ha klarhet i hvordan han handlet i sekundene før og minuttene etter forliset.

Igjen tviler kapteinen. Han berømmer sin styrmann for å ha vist rask og livsviktig handlekraft.

- Men si meg konkret, hva gjorde du? presiserer Eidesen.

Den røslige skikkelsen vrir seg på stolen, sukker tungt og vil så gjerne huske, men det er så forferdelig vanskelig. Han har ikke klart å lese aviser i ukene etter forliset.

Dette er en situasjon som aldri skulle ha oppstått. Han er en kaptein av den gamle skole. Han har gått gradene fra maskinrommet og oppover, egentlig var han platearbeider og langtransportsjåfør.

Utdanningen har kommet i rykk og napp, studier og kurs har gjort ham skikket til å føre en hurtigbåt.

- Jeg tenkte på passasjerene, at flest mulig skulle berge livet, sier han stille.

Skarpskodde fagfolk terper på definisjon av signifikant bølgehøyde, men Sverre Hagland er ikke en ordets mester denne dagen.

Han er skråsikker på at bølgehøyden ikke oversteg det tillatte for båten. Fortsatt kan han ikke fatte at det kunne gå galt, han gjorde jo alt riktig? Kanskje kunne han ha sjekket noen avstander litt mer nøyaktig, innrømmer han, men at det kunne få slike fatale følger?

Sverre Hagland ga sin overlevingsdrakt til en annen. Han krabbet opp mot skorsteinen da «Sleipner» var i ferd med å synke, så kom ei stor bølge og kastet ham på havet.

Liggende i sjøen kjempet han mot naturkreftene, kreftene ebbet ut, han begynte å forsone seg med at det var slutt. Redningen ble fartøyet «Askita», som plukket opp mange av de overlevende. Kaptein Hagland ville ikke ha varme klær, passasjerene måtte komme foran.

Hans dramatiske skildring ga et inntrykk av en snill mann som ville og ønsket og håpet så sterkt, men ikke helt fikk til å ta kommandoen da alt gikk galt. Hagland var i god fysisk og psykisk form da han førte «Sleipner» ut fra Stavanger havn, nylig hjemkommet etter en flott sydentur med kona.

- Jeg har sett blod og skade som ambulansesjåfør, og har evne til å takle pressede situasjoner, sa han til gransk-ingskommisjonen.

Tøffe dager

Etter forliset har han hatt knallharde dager. Arild O. Eidesen spurte hvordan livet har vært de siste to- tre ukene.

- Jeg vil ikke si det ordet, sa han stille, og alle skjønte hvilket helvete han lever i.

Sverre Hagland har reist verden rundt som sjømann. 53-åringen er en erfaren sjøfarer. Nå har hans kjære hav krevd mange liv. Hagland er i sitt livs profesjonelle krise, men klar til å kjempe for sin faglige stolthet.

- Jeg var ikke i sjokk, jeg gjorde mitt beste, forklarer en ydmyk kaptein.

Hans juridiske rådgiver Per Magne Strandborg imøteser granskingen med stor ro, og tror Hagland vil sitte igjen med æren i behold. Teknisk utstyr skal fingranskes, rammevilkårene studeres.

Kaptein Hagland er fortsatt sykemeldt og går mange tunge dager i møte. 16 av hans passasjerer er borte for alltid.

TYNGET AV STUNDENS ALVOR: En sterkt deprimert «Sleipner»-kaptein Sverre Hagland forklarte seg for granskingskommisjonen i Haugesund i går.