PILOTMANGEL UT AUGUST: Dårlig planlegging fra ledelsens side, fransk streik og manglende fridagskjøp-avtale har skapt hodebry for Norwegian-sjef Bjørn Kjos. Fem dager etter at 18 fly ble kansellert kan han ikke love at det ikke blir flere kanselleringer. Foto: Dagbladet/Arne V. Hoem   
PILOTMANGEL UT AUGUST: Dårlig planlegging fra ledelsens side, fransk streik og manglende fridagskjøp-avtale har skapt hodebry for Norwegian-sjef Bjørn Kjos. Fem dager etter at 18 fly ble kansellert kan han ikke love at det ikke blir flere kanselleringer. Foto: Dagbladet/Arne V. Hoem   Vis mer

Kan ikke garantere at det ikke blir flere kanselleringer

Norwegian: - Vi visste om underbemanning allerede i desember. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FORNEBU (Dagbladet): - Vi har hatt et underbemannet personale i sommer, og vil nok ha det fram til august, sier Norwegian-sjef, Bjørn Kjos.

Streiken i Frankrike skal ifølge Norwegian-sjefen ha hatt store innvirkninger på flykaoset.

- Det ble en ekstra belastning da vi plutselig manglet crew. I en periode så det ut som at vi hadde for mange ansatte, og vi avlyste et par pilotkurs. Da vi i desember oppdaget at vi kom til å få underbemannet sommerruter, ble det umiddelbart satt i gang nye kurs, sier Kjos.

Etterslep etter avlyste kurs

Nå skal det ansettes 150 piloter, der femti av disse skal jobbe i Skandinavia. Bare fra juli til desember skal det holdes 16 pilotkurs.

- Forsinkelsen på desember-kursingen var vanskelig å ta igjen, og på dette tidspunktet leide vi inn andre fly og trodde vi hadde kontroll. Når vi da fikk en kombinasjon av streik og utgått fridagkjøp-avtale skjærer det seg.

Selv om Norwegian og fagforeningene når har fått på plass en ny avtale, kan ikke Kjos love at pilotkrisen nå er avverga.

- Vi kan ikke garantere at det ikke blir flere kanselleringer. Bare for få dager siden ble det kansellert over 200 flighter i hele Europa, og det kan veldig lett skje i Norwegian også, at vi må kansellere.

Boikott: Frp boikotter Norwegian etter Spania-tur

Har vist om dette siden desember

Norwegian visste om pilotmangelen allerede i desember, og mens nye piloter var under utdanning, skulle underbemanningen løses med innleide reservefly.

- Dette er ikke ansettelser som kommer etter forhandlinger med fagforeningene, men planlagte ansettelser som følger av oppdaget underbemanning og at vi utover høsten har piloter som slutter. Noen pensjoneres, andre slutter eller går over til andre selskap, og så har vi mange kvinner, heldigvis, som skal ut i barsel, sier Kjos.

Kjos: - Pilotene vil selge fritid

Et av kravene til fagforeningene Parat og NPU var at Norwegian måtte ansatte flere piloter. I tillegg til dette, ønsket de å reduseres antall kjøp av fridager fra 22 til 15 dager.

I fjor kjøpte selskapet over 3500 fridager, og sier de planlegger noe av produksjonen sin med slike kjøp.

- Er du på lag med de ansatte når deler av driften til selskapet er belaget på pilotenes fritid?

- 3500 dager er ikke mye fordelt på 700-800 piloter. Kjøp av fridager er noe vi har gjort siden 2002 og pilotene får dobbel betaling. Derfor har dette vært en attraktiv ordning for de ansatte, sier Kjos.

Norwegian-ansatte: Bekymret for sikkerheten

BEKLAGER: Norwegian-sjef Bjørn Kjos erkjenner at dette vil påvirke omdømmet til Norwegian. Han benyttet anledningen til å beklage til alle de som ikke har fått reise, pga konflikten i flyselskapet. Video: NTB Scanpix. Vis mer