VIL DISKUTERE: Bransjeorganisasjonen NORDMA ønsker å diskutere med Forbrukerombudet om det er noen mulighet for å bruke blåtann-reklame på mobiltelefon på en lovlig måte. Illustrasjonsfoto: HENNING LILLEGÅRD
VIL DISKUTERE: Bransjeorganisasjonen NORDMA ønsker å diskutere med Forbrukerombudet om det er noen mulighet for å bruke blåtann-reklame på mobiltelefon på en lovlig måte. Illustrasjonsfoto: HENNING LILLEGÅRDVis mer

- Kan ikke legge denne kanalen død så raskt

Sier bransjeorganisasjon om blåtann-reklame. Men Forbrukerombudet står fast på forbud.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet.no): Bransjen vil ikke gi opp muligheten til å få til en lovlig måte å sende ut reklame via blåtann til mobiltelefoner, på tross av at Forbrukerombudet uttalte seg klart om at Deli de Luca ikke følger loven i sitt forsøk på blåtann-reklame.

I butikkene til Deli de Luca ble brukerne oppfordret til å skru på blåtann på telefonen på skjermer, og dermed mottok de en melding med en forespørsel om å motta et reklametilbud.

Dette er ikke lov fordi det ikke er gitt samtykke fra brukeren til å sende ut reklame, konkluderte Forbrukerombudet i går, og karakteriserte reklamen som å «forsøple» forbrukernes personlige kommunikasjonskanaler.

Bransjeorganisasjonen NORDMA (Norsk direktemarkedsførings forening) har opplevd økt interesse for blåtann-markedsføring dette året, men de fleste aktørene synes retningslinjene er uklare.

- Vi ønsker å samle bransjen for å komme frem til noen felles retningslinjer for hvordan dette kan gjøres, og diskutere dette med Forbrukerombudet, Nå er det mye usikkerhet, og man vet ikke hva som er lov, sier Geir Sand Nilsen, leder i mobilgruppen til NORDMA, til Dagbladet.

Enig om samtykke
Han er enig i Forbrukerombudets konklusjon om at det må hentes inn samtykke før man kan sende ut reklame via blåtann. Men han er uenig i hvordan dette skal fungere, og mener det kan vurderes om det kan regnes som et samtykke hvis blåtann-funksjonen er åpnet som synlig for andre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig ser han at ikke alle brukerne er så godt kjent med teknologien, og at det kan spille inn på hva som regnes som samtykke.

Selv om det har vært uttrykt interesse i bransjen for en forandring av loven på dette punktet, mener Nilsen at den veien er for lang å gå i utgangspunktet.

- Retningslinjer som er avtalt med Forbrukerombudet er en raskere og mer effektiv måte. Cowboyer i bransjen skader alle, og vi har sett noen uheldige saker med SMS-markedsføring tidligere. Dette må ikke være en spammingskanal, sier han.

- Vil dere rette dere etter det Forbrukerombudet har uttalt om saken foreløpig?

- Vi ønsker ikke å gå mot dem, men vi ønsker å gå sammen med dem for få en felles enighet om reglene. Vi tenker litt større enn en sak. Vi kan ikke legge denne kanalen død så raskt, sier Nilsen.

- Reglene står fast
Frode Elton Haug, seksjonssjef i Forbrukerombudet, sier at de gjerne tar et møte med bransjeorganisasjonen om saken. Men avgjørelsen i Deli de Luca-saken står fast, sier han.

- Standpunktet vårt i denne saken er helt klart, og det er at det ikke er lov å sende ut slik reklame via blåtann, sier Haug til Dagbladet.

Han ser ikke rent hypotetisk hvordan det å ha blåtannfunksjonen som synlig på på telefonen fra før, kan regnes som samtykke til å motta reklame.

- Man kan ha skrudd på funksjonen som gjør blåtann synlig uten at man nødvendigvis er så bevisst på det. Det vil ikke bli mulig å kalle det samtykke innenfor loven, mener han.

Forbrukerombudet sier de har fått flere tips fra forbrukere om lignende markedsføring, og at de vil følge dem opp i tida fremover.