Pilotstreiken

Kan miste datterens
bryllup: - Sint

Datterens bryllup har blitt utsatt i to år. Nå stikker SAS-streiken nye kjepper i hjulene for Per Ole Sivertsen og familien fra Tromsø.

OPPGITT: Per Ole Sivertsen er skuffet over at SAS ikke gikk med på pilotenes krav. Foto: Privat
OPPGITT: Per Ole Sivertsen er skuffet over at SAS ikke gikk med på pilotenes krav. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ifølge SAS vil 50 prosent av selskapets flyginger rammes av pilotstreiken, som ble en realitet etter at meklingsfristen gikk ut klokka 12 mandag.

Mer konkret dreier det seg om 250-300 flygninger, og vil ramme rundt 30 000 passasjerer hver dag.

Per Ole Sivertsen og familien fra Tromsø er blant dem som risikerer å få planene sine spolert.

I to år har han og familien sett fram til å feire datterens bryllup i Trondheim - som allerede har blitt utsatt på grunn av pandemien.

Nå blir flygingen fra Tromsø fredag ettermiddag trolig innstilt, står det på SAS sine hjemmesider.

Samtidig ber selskapet kundene om ikke å kansellere billettene sine.

- Vi kommer ikke til å kansellere, men må begynne å tenke på en plan B, sier Sivertsen til Dagbladet.

Dekkes ikke av forsikringen

Det kan imidlertid bli en dyr affære. Dersom de velger å fly den samme ruta med Widerøe, må de punge ut med 6000 kroner, forteller han.

- Og skal vi ta Hurtigruta eller kjøre 130 mil til Tromsø må vi jo dra tidligere enn planlagt.

Forsikringen dekker ikke utgifter knyttet til streik, bekrefter kommunikasjonssjef Line Marcelius i Gjensidige.

Hun sier de venter stor pågang fra kunder om følgende scenarier:

  • Har bestilt hotell i utlandet de ikke får benyttet
  • Har leiebil de ikke får benyttet
  • Kommer seg ikke hjem fra ferie med SAS-flyet

- Vi dekker dessverre ingen av scenariene over. Kunden må forsøke å få dette refundert fra aktørene de har bestilt av. Resten blir dessverre tap for kunden. De vil nok få refundert SAS-billetten sin, men det må de ta med selskapet, sier Marcelius.

- Ødeleggende

Sivertsen er oppgitt over at partene ikke klarte å komme til enighet.

- Jeg er sint og veldig skuffet. Jeg mener at SAS burde ha strukket seg mye lenger for å komme pilotene i møte.

- Hvorfor det?

- Fordi alternativet trolig er mye mer ødeleggende for selskapet enn vilkårene pilotene satte. De kommer til å tape omdømme og mange gode kunder, når det finnes alternativer som Flyr og Norwegian.

SAS: - Skamfullt

Administrerende direktør i SAS, Anko van der Werff, var tydelig opprørt da han møtte pressen etter meklingsinnspurten mandag.

- Dette er utrolig dårlige nyheter for passasjerene våre, sa toppsjefen, som la mye av skylden på SAS-pilotene:

- Vi har hatt den verste pandemien i vår livstid, forhåpentligvis. Vi har mottatt mange skattebetaleres penger. Det er skamfullt at dette er måten pilotene velger å betale tilbake all generøsitet og tålmodighet alle land der ute har hatt med selskapet.

SAS-ledelsen har selv tidligere advart om at en streik vil kunne få dramatiske konsekvenser for hele selskapet og at «tusener av arbeidsplasser på bakken og i lufta» vil bli satt i fare.

STREIK: Konsernsjef i SAS Anko van der Werff raser etter at det nå blir pilot-streik. Video: Mia Engenes Bratlie. Reporter: Jon Even Andersen Vis mer

Nå sier ledelsen i selskapet rett ut at streiken setter selskapets framtid i fare:

«En streik på dette tidspunktet er knusende for SAS og risikerer selskapets framtid, sammen med jobbene til tusenvis av kolleger. Beslutningen om å gå til streik nå viser en hensynsløs oppførsel fra pilotenes fagforeninger og en sjokkerende dårlig forståelse for den kritiske situasjonen SAS står i», sier van der Werff i en børsmelding.

Les mer i denne saken:

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer