Nakstad om vinterferien:

- Kan oppnå motsatt effekt

Vinterferien nærmer seg med stormskritt. Slik kan vi komme seirende ut og oppnå «motsatt effekt», forteller Nakstad.

VINTERFERIE: Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad har tidligere advart mo «falsk trygghet» ved å teste seg før reise. Dette er rådene hans mot vinterferien. Video: Dagbladet TV Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Se mer
påvist smittet 70 600 +524
mutantsmittet1 120
døde 622 +2
påvist smittet 113 000 000+414.2K
døde 2 520 000 +9.8K
Se mer

Etter en juleferie med hyppig sosialt samvær og en ny tiltaksrunde, står vinterferien for tur. Flere har allerede smurt skia og pekt ut de beste løypene, men hvordan skal vi nå sikre at Norge ikke ender i rød løype med nakkebrudd - igjen?

Vi må tenke oss nøye om, fastslår assisterende helsedirektør Espen Nakstad.

- De som tester negativt for coronaviruset nå rett før vinterferien, må forholde seg til reglene - akkurat som de andre som reiser på ferie. Det er også de samme rådene som gjelder, som å bruke munnbind i butikker og holde avstand, sier han i Dagbladet TVs sending.

- Og så må man forholde seg til de lokale forskriftene.

Mandag testet 2998 personer i Oslo seg for coronaviruset i forbindelse med vinterferien, etter anmodning fra Oslos helsebyråd Robert Steen (Ap). Tirsdag var tallet 3739, opplyser kommunikasjonsrådgiver i Helseetaten, Kjartan Sverdrup, til Dagbladet.

Snittet de siste 14 dagene har ligget på 2075 tester per dag.

TILTAK: Under onsdagens pressekonferanse presenterte byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen, de nye tiltakene som gjelder i Oslo. Vis mer

- Begrens besøk

For at vi skal lykkes med denne ferien, peker Nakstad på særlig én faktor: Hold deg unna store ansamlinger så langt det lar seg gjøre.

- Begrens besøket til butikker. Det kan man gjøre ved å bare sende ett familiemedlem på handletur, og ikke alle. Og forsøk å handle på tidspunkter med mindre pågang, for å unngå køer, sier han.

- Trondheim har blant annet sagt at de ser indirekte smitte oppstå i butikker og ber personer loggføre besøkene sine. Kan man bli smittet av å ta på varer i butikken?

- Det mest sannsynlige er at man blir smittet av andre i lokalet som er smitteførende, som puster og kanskje også hoster rundt seg. Det er en liten risiko for smitte via overflater, men hvis en smittet person nyser på ei overflate, og noen tar på den etterpå, så i ansiktet, så kan man bli smittet.

- Kan oppnå motsatt effekt

Både sommerferien og juleferien førte til økt smittespredning flere steder i landet. På spørsmål om hva som er annerledes nå, forklarer Nakstad:

- Sommerferien førte egentlig ikke til økt smittespredning fra innenlandsreise, ser man på tallene. Det var såpass lav smitte i Norge på tidspunktet, og de som dro på norgesferie, bidro ikke til lokale utbrudd i stor grad. Men vi fikk en økt smitte fra utlandet utover i august og september. Og etter høstferien fikk vi nok et ekstra påfyll med smitte fra utlandet.

- Det vi så i jula, med at personer reiste bort i ei uke, var at det medførte mindre kontakt mellom folk på buss, tog, kjøpesentre og liknende - der man bor. Det førte til mindre mobilitet i samfunnet.

Det er veldig gunstig, forteller Nakstad, selv om man selvfølgelig kan risikere at smitten sprer seg til andre steder.

- Men hvis folk følger rådene som blir gitt, og tar forholdsregler, så vil ikke vinterferien i seg selv medføre økt smitterisiko, men kanskje heller motsatt effekt, at den fører til en positiv utvikling - fordi trengselen i de mest befolkningstette kommunene blir mindre.

Helseminister Bent Høie (H) har tidligere sagt at det vil være i strid med regjeringens reiseråd å dra til utlandet i vinterferien. Les regjeringens råd om hvordan ferien kan tilbringes i Norge, her.

Status vaksinasjon Full oversikt

318 722 (5.9%)i Norge har fått dose nr 1
149 622 (2.79%)i Norge er fullvaksinert
Kilde: FHI (FHI oppdaterer tallene sine ca kl 13 hverdager, og viser da gårsdagens tall).

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer