«Kan reklamene deres bli verre enn dette?!»

Microsoft beskyldes for kjønnsdiskriminering.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Microsofts nye reklame «Honestly: The Wedding Planner» har fått mye oppmerksomhet etter at den ble lagt ut på Youtube i slutten av februar.

Men kanskje ikke akkurat den oppmerksomheten selskapet hadde håpet på.

Reklamen viser en kvinne fortelle om hvordan hun nesten kjøpte en Mac framfor Microsofts OneNote, og hvordan hun bruker sin nye datamaskin til å planlegge bryllupet sitt.

Det mener mange er kjønnsdiskriminerende.

- En fornærmelse mot alle kvinner For i stedet for å vise hvordan den nye maskinen kan gjøre hverdagen enklere, utfordrer den kvinners forhold til teknologi og kritisteres for å bruke stereotyper.

Og reaksjonene har ikke latt vente på seg:

«Gratulerer, Windows, dere har akkurat fornærmet alle kvinner og Apple-brukere. Kan reklamene deres bli verre enn dette?!!» og «Wow! Microsoft tror kvinner kan bruke teknologi. Wow. En dag vil de kanskje også tro at kvinner kan stemme,» er blant kommentarene til videoen på Youtube.

En annen skriver:

«Jeg har aldri hatt lyst på en Windows, men denne reklamen fikk meg til å innse at hvis jeg hadde skaffet meg en, kunne jeg endelig gjøre den ene tingen mitt ufullstendige, kvinnelige jeg var ment til å gjøre på denne jorda: Gifte meg! Jippi, da trenger jeg aldri røre en data igjen.»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skylder på «brogrammer»-kultur Også flere amerikanske medier omtaler Microsoft-reklamen som misforstått, gammelmodig, nedlatende og kjønnsdiskriminerende, og mener selskapet glemmer at kvinner faktisk vet hvordan de skal bruke en datamaskin.

Det pekes også på at undersøkelser viser at kvinner ofte benytter seg mer av internett og ny teknologi enn menn gjør.

Nettsida Thinkprogress.org mener de stereotypiske reklamene kan skyldes at teknologiselskapene selv har flere mannlige enn kvinnelige ansatte.

Silicon Valley er nemlig velkjent for sin «brogrammer»-kultur og ifølge Salon er så mange som 80 prosent av Microsofts ansatte mannlige.

Forskjellige temaer Reklamen er del av Microsofts «Honestly»-kampanje, som har til felles at folk snakker til kamera om hvorfor de valgte Microsoft-produkter, akkompagnert av Sara Bareilles «Brave».

Og dette er ikke første gang selskapet får refs for nettopp en «Honestly»-reklame.

Tidligere i februar lanserte Microsoft reklamen «The New Windows: Karate», som gikk ut på at en mor kjøpte seg en ny laptop for å holde barna sine fra å krangle.

Men det er også dem som tar Microsoft i forsvar, og mener målgruppen til denne bestemte markedsføringen er visse kvinner i spesielle livssituasjoner.

Og ikke alle «Honestly»-reklamene er like stereotype. Seattle Times trekker fram to andre reklamer i kampanjen, hvor en kvinnelig ambulansearbeider og en student snakker om hvordan de bruker produktene i deres jobber, studier og privatliv.