Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Kan takke seg selv

Høyres Inge Lønning mener lærerne har seg selv å takke for at de ligger etter i lønnsutviklingen: - Hvis ikke lærerne aksepterer å måtte konkurrere om individuell lønn slik som andre arbeidstakere, kan de ikke vente annet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I går gikk Høyres leder Jan Petersen ut med en oppsiktsvekkende støtte til norske lærere.

- Gi lærerne høyere lønn - det må til for å sikre rekrutteringen i skolen, sa han, men påpekte samtidig at de da må akseptere høyere lønn til de beste lærerne.

Hvordan dette skal la seg gjøre rent praktisk, overlater Jan Petersen til partene i arbeidslivet å finne ut av.

Må akseptere

Høyres medlem av kirke-, utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget, Inge Lønning, er enig med Petersen.

- Særlig Lærerlaget skjønner ikke sitt eget beste. Nå må også de kunne akseptere fleksibilitet i lønnssystemet for sin egen gruppe, sier. Han mener lærerne vil tjene på at hver enkelt kommune forhandler om lønn med lærerne på sine skoler. Slik er det i dag for sykepleiere og førskolelærere.

Høyre og Frp har levert et privat forslag som ble behandlet i Stortinget i går, men de fikk ikke flertall.

- Jeg tror rektorene vil kunne fordele lønnspotten mellom sine lærere på lik linje med en bedriftsleder, sier Lønning.

- For lettvint, hevder representanter for framtidas lærere, lærerstudenter på Høgskolen i Oslo.

Ikke et produkt

- En elev er ikke et produkt. Ulike lønninger blant lærerne vil fremme konkurranse mellom gode kolleger, ikke et bra arbeidsmiljø. Det skaper ikke den skolen som gir elevene kunnskapen de trenger i livet, sier lærerstudentene Gunhild Bøe, Ingunn Sandvik, Jacob Elvsåshagen og Steinar Kristiansen.

De mener samfunnet lesser for mange oppgaver over på lærerne. Landslaget for Norges Lærerstudenter er enig i dette.

- Opprett flere studieplasser og styrk kvaliteten på utdanningen, er studentenes oppskrift for å få flere til yrket.

Lærerlaget raser

- Vi har et differansieringssystem allerede, bestemt etter hvilke funksjoner en lærer har på skolen. Lønn etter trynefaktor er ingen tjent med. Det trengs lagånd for å få undervisningen til å fungere. Vi har ikke 50 privatpraktiserende lærere på en skole, vi har et lærerteam. Slik må det fortsatt være, sier Helga Hjetland, leder i Norsk Lærerlag.