Kanal 24s nederlag

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den første toppsjefen i Kanal 24 gikk onsdag, og den nye og styret har noen måneder på seg til å øke lyttertallene og dermed inntektene. Så langt er Kanal 24 blitt et økonomisk, mediemessig og politisk nederlag. Det skyldes dels utgangspunktet, dels ledelsen, dels konseptet. Men kanskje skyldes det også at det simpelthen ikke er reklamekroner nok til to store landsdekkende kommersielle radiokanaler i vårt lille land.

Det er staten ved Kulturdepartementet som setter rammene for de kommersielle radiokanalene. Det er et problem. Det må rett nok være et tildelingssystem når det gjelder retten til å drive både radio og tv. Det er en naturlig følge av at frekvenser er et knapt gode. Men at departementet skal gjøre sine tildelinger på grunnlag av et programopplegg, er uheldig, og minner litt for mye om den tid da kringkasting var et statsanliggende her i landet. Kanal 24 fikk konsesjon med et nøye tilskåret programkonsept, tilpasset det faktum at kulturministeren het Valgerd Svarstad Haugland fra Kristelig Folkeparti. Det er blitt en tvangstrøye for kanalens ledelse, og en standard den stadig blir målt mot, i motsetning til konkurrenten.

Men det er likevel ikke her det glapp i første omgang. Det hadde nok langt mer å bety at selskapet var totalt uforberedt på at den tidligere konsesjonshaveren, P4, ikke ville gi seg uten sverdslag. Derfor fikk Kanal 24 et dårligst mulig utgangspunkt. Kravet om navneskifte gjorde det ikke lettere. Dette må primært styret og planleggerne av kanalen ta på sin kappe. Seinere viste det seg at kanalen også gjorde noen fundamentale feilvurderinger da deler av programprofilen skulle utmeisles. Antakelig ble programstaben for stor og dårlig tilpasset reklameinntektene.

Mange programmedarbeidere som med entusiasme gikk til Kanal 24, må nå se i øynene at jobbene deres forsvinner. Flere av investorene er allerede ute av selskapet. Vi har liten tro på at regjeringen kan hindre at TV 2 tar full kontroll over Kanal 24. Da havner den på Karl Johan i Oslo sammen med TV 2s redaksjon. Slik vil også distriktstilknytningen bare være en formalitet.