Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Kandidat for A5-familien

Nå kan også familiefolk leve et A5-liv. Men det holder ikke med et A4-budsjett.

ELEGANT: Audi A5 har fått et par ekstra dører og litt flere praktiske egenskaper, men er fortsatt meget elegant. Foto: Krister Sørbø
ELEGANT: Audi A5 har fått et par ekstra dører og litt flere praktiske egenskaper, men er fortsatt meget elegant. Foto: Krister Sørbø Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| Med økt akselavstand, to ekstradører og et romsligere bagasjerom,er A5 Sportback blitt en merfamilievennlig utgave av den lekretodørs A5 kupé.

Et baksete med ok plass til to voksne og et bagasjerom på 480 liter gjør bilen vesentlig mer praktisk og anvendelig- uten at de uunngåelige kompromissene har laget alt for mye rabbel på tegnebrettet.

Elegant
For fortsatt handler A5 mer om design enn om maksimal familiefunksjonalitet. Og vi mener Audi har lykkes godt også denne gangen. Kupélinjene er ivaretatt på en elegant måte — og bilen gir et meget dynamisk og elegant inntrykk.

Audi skryter av at Sportback har unike egenskaper - og sikter til selve konseptet: Blandingen av sedanens komfort, kupéens linjeføring og stasjonsvognas praktiske egenskaper. Og som med så mye annet skryt, stemmer det ikke helt.

Kandidat for A5-familien

Kombikupéen har eksistert i en årrekke. Storhetstida for konseptet var for rundt 20 år siden her i Norge. Bare tenk på en Mazda 626. Eller en Toyota Carina II. Eller en Passat. Og man trenger ikke en gang gå ut av VAG-konsernet for å finne en av de mest interessante kombikupéene på markedet i dag: Skoda Superb.

Egen familie
Men en potensiell Skoda-kunde kikker neppe på en Audi. Og omvendt. Og da er vi ved sannhetsgehalten i skrytet fra Audi-folket: Det nye med A5 Sportback er at kombikupé-konseptet er løftet opp et par klasser, både pris og prestisjemessig.

A5 Sportback konkurrerer mot i første rekke Mercedes og BMW fra rundt en halv million og oppover. Og garantert også med et par alternativer fra egen familie.

Sporingen borte

Dagbladet ga A5 kupé mye ros da den kom i 2007. Det meste kan gjentas — og faktisk forsterkes.

I Sportback merker vi minimalt til det vi kritiserte A5 kupé — og endel andre sportslige Audi-modeller- for: Sporingen på grov norsk asfalt. I Sportback kan du ta en slurk av kaffekoppen uten at du plutselig må skvalpe til og korrigere retningen.

Mest sportslig

Støynivået fra de feite dekkene (245/40R18) oppfattes også som litt lavere — men ikke imponerende. Vårt råd er å holde seg til standardimensjonen (225/50 R17) for best mulig komfort.

Noen vil kanskje mene at bilen er litt for stiv. Mer sportslig kupé enn komfortabel limousine. Andre synes kontakten med underlaget gir kjøringen en ekstra dimensjon.

Prismessig starter A5 Sportback på 430 800 for en 2,0 TFSI (180 hk). Men du skal ikke krysse av for mange steder i utstyrslista før du passerer en halv million.

Stem på din favoritt!

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling