Kanoner, kapital, kunst

Ikke tukle med arkitekt Sverre Fehns arkitekturmuseum, som nå står klart til bruk, skriver Gudleiv Forr.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I løpet av noen uker skal det innvies to arkitektoniske signalbygg i Oslo signert Sverre Fehn. Både Arkitekturmuseet på Bankplassen og Gyldendal Forlags hus på Sehesteds plass påkaller allerede internasjonal interesse. Begge bygningene representerer en unik sammenføyning av nytt og gammelt, og viser arkitekt Fehns mesterskap mot enden av karrieren.

Arkitekturmuseet vil bli den mest synlige manifestasjonen av Fehns skaperevne og skaperkraft. Kombinasjonen av det 19. århundres fremste arkitekt i Kristiania, Chr. Grosch og vår tids internasjonalt mest kjente og høyest prisbelønte norske arkitekt, Sverre Fehn, som skapere av det som skal være vårt nasjonale arkitekturmuseum, bidrar også til å vise norsk arkitekturs stilling nå ved begynnelsen av et nytt århundre. Det gamle bankbygget, fullstendig renovert av Fehn, rommer alt et moderne museum trenger: Et intimt utstillingslokale i det gamle bankhvelv der Ole Høyland i sin tid brøt seg inn, restaurant både ute og inne. et praktfullt serviceområde for publikum, med kanskje verdens flotteste toaletter i italiensk marmor, og rommelig arbeidsrom for de ansatte og praktiske studierom for skoleelever. Her er også et rommelig bibliotek og lesesal, møterom og foredragssal.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer