OPPRØRT: Da Cathrine Marienborg (25) fikk lese brevet fra Tønsberg hjemmetjeneste til brukerne, ble hun sjokkert og sint. - Det virker som om de pårørende blir sett ned på, som om vi ikke gjør noe for de gamle, sier hun. Foto: PRIVAT
OPPRØRT: Da Cathrine Marienborg (25) fikk lese brevet fra Tønsberg hjemmetjeneste til brukerne, ble hun sjokkert og sint. - Det virker som om de pårørende blir sett ned på, som om vi ikke gjør noe for de gamle, sier hun. Foto: PRIVATVis mer

- Kanskje dere har familie som kan hjelpe dere for en gangs skyld

Pårørende av eldre føler seg støtt etter julebrev fra kommunen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Et brev fra hjemmetjenesten i Tønsberg kommune får flere til å reagere, da kommunen ber de eldre forhøre seg med sine pårørende om de «kan hjelpe til for en gangs skyld» i jula. 

Brevet, som kan ha vært sendt til alle de sju hundre eldre som benytter seg av hjemmehjelp-tjenesten i kommunen, er datert 19. november: 

«Som dere sikkert har lagt merke til, blir det mange helligdager etter hverandre i år. Dette medfører til at det er mange arbeidsdager som faller bort, og dette blir en logistisk utfordring for hjemmehjelpen. (...)

Derfor hadde det vært veldig snilt om dere som kan hoppe over en rengjøring/handling i denne tida, kan gi oss beskjed på vedlagte skjema. Kanskje er dere bortreist eller får familien på besøk, som kan hjelpe dere for en gangs skyld», heter det i brevet. 

- Sjokkert og sint - Da jeg leste brevet, ble jeg sjokkert, satt ut - og sint, sier Cathrine Marienborg (25) til Dagbladet.

Marienborg er selv pårørende til en eldre kvinne som bruker hjemmetjenesten, og er slett ikke begeistret for ordlyden.

- Brevet er arrogant; det virker som om de pårørende blir sett ned på, som om vi ikke gjør noe for de gamle. I virkeligheten står mange på, ved å hente posten, vaske og stelle, og være til stede, ofte daglig, sier hun.

- «Mormor»s datter er selv hjertesyk. Likevel står hun på døgnet rundt for moren, sier hun.

25-åringen understreker at hennes pårørende er godt fornøyd med hjemmehjelpen sin.

- Beklagelig Tønsberg hjemmetjenestes ansvarlige leder Grethe Johnsen sier til Dagbladet at hun synes det hele er en beklagelig formuleringsfeil.

- Jeg var kjent med at sonen (en geografisk krets i tjenesten, red.anm.) skulle kartlegge behovet hos brukerne før jul og i romjula, men formuleringen i brevet, og at det hadde gått ut nå, kjente jeg ikke til - men som virksomhetsleder er jeg ansvarlig for det, sier Johnsen til Dagbladet.  

Hun mener at tanken bak brevet var noe annet enn det som nå står på trykk i brevet. 

- Tanken var å kartlegge behovet i høytida - om det var noen som likevel ikke trenger hjelp. Det er muligens en uheldig formulering i brevet. Dersom det er pårørende som føler seg støtt av denne, beklager jeg det - det er mange flinke pårørende som stiller opp, og vi ønsker dialog og samarbeid med disse, presiserer Johnsen overfor Dagbladet.