- Kantret på to-tre minutter

- Fra jeg oppdaget at båten hadde litt høyt fribord på styrbord side, tok det bare to-tre minutter til hadde gått rundt, forteller Henry Bakke.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Han så hele dramaet fra sitt eget vindu på Mathopen, og sier det var et uhyggelig syn å se det store fartøyet gå rundt.

Bakke bekrefter at han kort etter havariet så flere personer på skipets kjøl. Han sier det ikke ble låret noen livbåt på styrbord side.

- Så ingen livbåter

- Det kan imidlertid tenkes at de klarte å få satt ut livbåter på den andre siden før hele fartøyet gikk rundt, sier Bakke til NTB.

Han vil ikke spekulere i hva årsaken til forliset kan ha vært, men forteller at det kort etter havariet gikk rykter om at fartøyet hadde vært borte i et skjær og begynte å ta inn vann.

- Hvis lasten så forskyver seg, kan det gå fort, sier Bakke, men understreker at dette er rene gjetninger fra hans side.

- Det kan virke som fartøyet hadde rukket å sende ut nødsignaler like før ulykken skjedde fordi en redningsskøyte kom opp på siden av havaristen ganske kort tid etter. Havariet skjedde ved 16.30-tiden og før klokken 17 var det fullt av fartøyer i området.

Stein til sokkelen

Bakke sier han er vant til å se dette fartøyet passere Vatlestraumen der det bare er rundt 100 meter til land på begge sider. Båten går fra Osterfjorden, der det er et steinbrudd, og frakter stein til installasjoner på norsk sokkel som trenger stein i forbindelse med legging av rør.

Bakke sier det virker helt uforståelig at noe slikt kunne skje ettersom fartøyets besetning er godt kjent med forholdene i det vanskelige sundet.

NTB