Kaos, kjefting og 11-timersdager

Arbeidstilsynet har avdekket kaotiske forhold, stress, kjefting og manglende overtidsbetaling på Oslo Plaza.

KAOS PÅ KJØKKENET: Kaotiske forhold, stress, kjefting og roping mellom oppvasken og servitører. Det er konklusjonen til Arbeidstilsynet etter at de har ført tilsyn hos Norges mest kjente hotell Radisson Blu Plaza Hotel, bedre kjent som Oslo Plaza. Foto: AGNETE BRUN/DAGBLADET
KAOS PÅ KJØKKENET: Kaotiske forhold, stress, kjefting og roping mellom oppvasken og servitører. Det er konklusjonen til Arbeidstilsynet etter at de har ført tilsyn hos Norges mest kjente hotell Radisson Blu Plaza Hotel, bedre kjent som Oslo Plaza. Foto: AGNETE BRUN/DAGBLADETVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Kaotiske forhold, stress, kjefting og roping mellom oppvasken og servitører. Det er konklusjonen til Arbeidstilsynet etter at de har ført tilsyn hos Norges mest kjente hotell Radisson Blu Plaza Hotel, bedre kjent som Oslo Plaza.

Arbeidstilsynet har valgt å fokusere på oppvaskavdelingen til hotellet, og under tilsynet har de avdekket en rekke brudd på arbeidsmiljøloven, blant annet for lange arbeidsdager, brudd på overtidsbestemmelser og usikkert arbeidsmiljø.

- Krangler og kjefter Arbeidet på oppvasken blir beskrevet som «kaotisk». De skriver at det er «meget trangt ved båndet slik at traller med skitt oppvask lett kan forurense ren oppvask». Spesielt når det er travelt blir det kaos i oppvaskavdelingen:

«Bytte av traller, dunker for søppel etc. fører ofte til uoverensstemmelser/konflikter i form av krangling/kjefting mellom ansatte i oppvaskavdelingen og servitørene», skriver Arbeidstilsynet.

Bryter loven På kjøkkenet har Arbeidstilsynet funnet en rekke brudd på arbeidsmiljøloven. I rapporten har de tatt utgangspunktet i tre ansatte, for å vise hvordan hotellet bryter arbeidstidsbestemmelser.

En 28 år gammel kokk jobbet utenom én dag lengre enn ni timer i tidsperioden 21. november til 15. desember 2012. I gjennomsnittet har hun jobbet 11,8 timer hver dag - på det meste har hun jobbet 16 timer og ti minutter, skriver Arbeidstilsynet.

Arbeidstilsynet kan ikke se at hun har fått overtidstillegg.

- Glad for tilsynet - Vi er glad for at Arbeidstilsynet har gjennomført dette tilsynet, og vi kommer til å gjennomføre tiltakene Arbeidstilsynet har pålagt oss, sier administrerende direktør for Radisson Blue Plaza Hotel, Tarje Hellebust, til Dagbladet. Han sier at forholdene hos oppvaskavdelingen har vært vanskelige lenge.

GLAD FOR TILSYNET: - Vi er glad for at Arbeidstilsynet har gjennomført dette tilsynet, og vi kommer til å gjennomføre tiltakene Arbeidstilsynet har pålagt oss, sier administrerende direktør for Radisson Blue Plaza Hotel, Tarje Hellebust, til Dagbladet.  Foto: TERJE VARFJELL/NTB SCANPIX
GLAD FOR TILSYNET: - Vi er glad for at Arbeidstilsynet har gjennomført dette tilsynet, og vi kommer til å gjennomføre tiltakene Arbeidstilsynet har pålagt oss, sier administrerende direktør for Radisson Blue Plaza Hotel, Tarje Hellebust, til Dagbladet. Foto: TERJE VARFJELL/NTB SCANPIX Vis mer

- Det har dessverre vært problemer med arbeidsmiljøet i oppvaskavdelingen i flere år. Vi gjør og skal gjøre noe med det, sier Hellebust. Han sier de nå vil gå gjennom tilsynsrapporten punkt for punkt.

- Vi tar dette seriøst. At vår bransje er døgnkontinuerlig og har behov for fleksibilitet er ingen unnskyldning, vi skal følge lover og regler, sier Hellebust.

- KRANGLER OG KJEFTER: Arbeidet på oppvasken blir beskrevet som «kaotisk». De skriver at det er «meget trangt ved båndet slik at traller med skitt oppvask lett kan forurense ren oppvask». Spesielt når det er travelt blir det kaos i oppvaskavdelingen:

«Bytte av traller, dunker for søppel etc. fører ofte til uoverensstemmelser/konflikter i form av krangling/kjefting mellom ansatte i oppvaskavdelingen og servitørene», skriver Arbeidstilsynet. Foto: HÅKON EIKESDAL/DAGBLADET
- KRANGLER OG KJEFTER: Arbeidet på oppvasken blir beskrevet som «kaotisk». De skriver at det er «meget trangt ved båndet slik at traller med skitt oppvask lett kan forurense ren oppvask». Spesielt når det er travelt blir det kaos i oppvaskavdelingen: «Bytte av traller, dunker for søppel etc. fører ofte til uoverensstemmelser/konflikter i form av krangling/kjefting mellom ansatte i oppvaskavdelingen og servitørene», skriver Arbeidstilsynet. Foto: HÅKON EIKESDAL/DAGBLADET Vis mer