VENTER: Norske flypassasjerer måtte vente på Rhodos. Her venter Marian Østby med sønnen Matheo (4) på fanget. Foto/video: Marian Østby. Redigering: Ørjan Ryland Vis mer

Kaos på Rhodos flyplass: over 1400 nordmenn strandet i Hellas

Flere måtte overnatte på solsenger.

Befinner du deg på Rhodos flyplass? Tips oss på 2400 eller ring 2400 0000.

SISTE: Ving får opplyst at innsjekkingen på flyplassen i Rhodos er oppe og går igjen. Litt før klokka 09. i dag.

- Vi jobber med å få nye flytider for de som skal hjem. Vi satser på å få alle gjester hjem så fort vi klarer, sier Siri Røhr-Staff, informasjonssjef for Ving til Dagbladet mandag morgen.

Røhr Staff opplyser at arbeidet med å få på plass nok fly til å få passasjerende hjem fortsetter klokka 13.18 i dag.

- Når flyprogrammet er på plass vil gjestene få beskjed om sine flygninger. Det er en svært krevende situasjon og vi gjør alt vi kan for å få gjestene våre hjem.

- Vi vet fortsatt ingenting, sier reisende Marian Østby når Dagbladet snakker med henne i 11-tida i dag.

Sammen med mannen og tre sønner på fire, åtte og ti år var hun blant de mange som ble rammet av kaoset og som endte opp med å tilbringe natta på solsenger. Ifølge danske BT var flere tusen passasjerer rammet av problemene søndag kveld.

- Vi vet ikke hvor lang tid dette vil ta, men stemningen er rolig. Vi har alle fått frokost på hotellet og er mette. Hotellpersonalet tar også godt vare på oss, forteller Østby.

Fullt kaos

Det var i natt VG ble tipset om manuell innsjekk og timelange køer i Rhodos, samt andre på vei til flyplassen som har blitt omdirigert til Dalaman i Tyrkia.

- Fullt kaos. Ingen info. Alle fly er kansellert, og alle busses tilbake til hotellet etter fem timers venting uten noen informasjon, sa Østby til Dagbladet i natt.

FATALT: Så langt i år har seks turister falt i døden i Mallorca. Tre av dødsfallene, uavhengig av hverandre, skjedde fra dette bygget i Magaluf. Video: Ingrid Cogorno / Dagbladet Vis mer
SOV UTE: Marian Østby måtte sove utendørs på solsenger i natt sammen med mannen og tre sønner. Foto: Marian Østby
SOV UTE: Marian Østby måtte sove utendørs på solsenger i natt sammen med mannen og tre sønner. Foto: Marian Østby Vis mer

Over 1000 nordmenn rammet

- Check-in systemet på flyplassen har brutt sammen så alt måtte gjøres manuelt. Dette har ført til at mange fly ikke har kunnet lette, sier Røhr-Staff i Ving.

Røhr-Staff opplyser at det er snakk om totalt 1182 av selskapets kunder som er rammet av problemene på flyplassen.

- Vi skjønner at folk er frustrerte, sier hun og understreker at Ving gjør det de kan for å få folk hjem.

- Vi må gjøre det beste ut av en vanskelig situasjon. Det er høysesong. Alle hoteller er fulle. Det er derfor vanskelig å finne overnatting. Vi fraktet mange til et av våre familiehoteller i går. Vi måtte prioritere å gi småbarnsfamilier og eldre rom. Å overnatte på solseng er ikke det ultimate, men slik må det noen ganger bli i slike krisesituasjoner, sier hun.

Vet ingenting

Røhr-Staff forteller at selskapet jobber på spreng for å informere sine reisende om hva som skjer.

- Problemet er at heller ikke vi får informasjon om hva som skjer. Det har vært én natt til nå. Vi vet ikke når ting er på plass igjen, sier hun.

MOTSTAND: Mens nordmenn og andre besøkende soler seg, spiser is og bader, har turismen i Mallorca gjort livet vanskeligere for mange av de lokale beboerne. Boligprisene skrus opp, gatene fylles av utenlandske turister, og flere mener at den opprinnelige kulturen går tapt. Manel Domènech er en av innbyggerne i Palma de Mallorca som håper på en helom... Vis mer

Over 400 av Apollos kunder er også blitt rammet av problemene på flyplassen.

221 passasjerene som skulle tilbake til Norge i går måtte overnatte på Rhodos.

212 som kom fra Norge for å feriere på Rhodos ble sendt til Kreta.

SOV OVERALT: Folk la seg til å sove overalt på Sunwing Kallithea Resort på Rhodos i natt. Foto: Marian Østby
SOV OVERALT: Folk la seg til å sove overalt på Sunwing Kallithea Resort på Rhodos i natt. Foto: Marian Østby Vis mer

- Vi jobber det vi kan for å få dem hjem. For de som skal hjem til Norge prøver vi å finne en subcharter for å fly dem hjem. For de som er på Kreta ser vi på flymuligheter, men sjekker også mulighetene for å få dem til Rhodos med båt, sier Tonje Løkaas Fossum, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Apollo til Dagbladet.

- Gråt og kjefta

- De ansatte på flyplassen gråt, kjefta og hadde helt panikk da mannen min forsøkte å snakke med dem. De var tydelig ikke forberedt på å takle noe sånt som dette, forteller Østby.

Marian Østby og familien ble kjørt til et hotell, men der var det langt fra rom til alle.

- Vi får ingen informasjon, ingen bagasje, ingen mat, ingenting. Dette kommer til å ta lang tid å rydde opp i, sier Østby.

Sov ute på solsenger

Hun forteller at det bare var 20 ledige rom da 800 gjester ble fraktet til Sunwings Kallithea Resort.

- Vi har sovet ute på solsenger, som vi hentet selv, og vi måtte bruke våre egne gensere som dyner, forteller Østby.

På flyplassens hjemmesider er beskjeden fortsatt at reisende må regne med forsinkelser på grunn av tekniske problemer med systemer levert av en tredjepart.

Passasjerene rådes til å ta kontakt med flyselskaper eller reisebyråer for mer informasjon.

SAS med 700 kanselleringer

Det er ikke bare trøbbel på flyplasser som har skapt problemer for reisende i sommer.

I dag har flyselskapet SAS hatt tre kanselleringer på strekningene Oslo-Trondheim, Oslo-Dubrovnik og Oslo-Alicante.

I sommer har SAS hatt 700 flyvninger som er blitt kansellert.

- Det har vært en kombinasjon av ekstraordinære hendelser. Noe er teknisk, noe er knyttet til mannskap. Senest i går skapte store værforandringer forsinkelser i rutenettverket. Det har gjort at vi har fått kanselleringer og noen forsinkelser, sier Tonje Sund, pressekontakt i SAS til Dagbladet.

Kan vente flere kanselleringer

- Dette er ekstraordinært. Enhver kansellering er ulykkelig. For den det berører er det svært leit. Vi jobber på spreng for å finne andre løsninger reisende som blir rammet, sier Sund.

Ifølge Sund er det ventet at flere kanselleringer vil fortsette å være et problem de nærmeste ukene.

- Vi er i høysesongen så det er en større utfordring å booke om nå, men SAS har mange partnere. Det hjelper når man skal finne løsninger for å få reisende til bestemmelsesstedet. Passasjerer som blir påvirket vil få beskjed, sier Sund.