Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Kaospilotene

Regjeringen har krasjlandet. Bør de kjøpe et flyselskap for å komme på vingene igjen?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

STATENS HAVARIKOMMISJON for transport burde snart begynne å interessere seg for regjeringen. Først var det firmabiler. Så var det fallskjermer. Nå er de overkjørt i sykelønnssaken. Noen ville kanskje si at Jens Stoltenberg har nok problemer fra før, men det synes ikke Ingvild Vaggen Malvik fra SV. Hun mener staten nå må kjøpe et selskap som har ett bein i skifteretten og de to andre hos Økokrim og Konkurransetilsynet, anklaget for henholdsvis industrispionasje og misbruk av markedsmakt. Ja, Vaggen Malvik vil kjøpe SAS. Den nye svenske statsministeren, Fredrik Reinfeldt, har varslet at han vil Selge Alt Sammen, og kvitte seg med de 21,4 prosentene Sverige eier i SAS. Så Vaggen Malvik vil kjøpe. Med oljefondets penger. - Vi har jo penger, sa Vaggen Malvik til TV2.- Og Sverige er jo utlandet, la hun til, for å legge litt tyngde bak kravet om at oljefondet skal kjøpe seg opp i flyselskapet.For nå, mener SVern, er det på tide å gjøre klart for «tidenes harryhandel».

Å SLUKE SAS kan sikkert være en god politisk trøstespising for regjeringspartiene. Men tror de rødgrønne virkelig at de, som ikke klarer å takle én fagforening, skal kunne styre et selskap som har 39? Argumentet for å kjøpe SAS er, ifølge Vaggen Malvik og hennes venner Per Olaf Lundteigen (Sp) og Rolf Terje Klungland (Ap), at fellesskapet har interesser «utover det økonomiske» i flyselskapet. Forslaget om å kjøpe et stykke Sverige handler derfor ikke om landegrenser, men om den mye vanskeligere grensedragningen mellom det offentlige og markedet. Det berører dermed en av de grunnleggende spenningene i det rødgrønne regjeringsprosjektet. Forrige gang han var statsminister børsnoterte Jens Stoltenberg Statoil og Telenor, han solgte Norsk Medisinaldepot og kvittet seg med aksjer i DnB. Det er derfor liten tvil om hva businessklassen i regjeringen, med Stoltenberg og Støre i spissen egentlig mener om å kjøpe flere SAS-aksjer.

NORWEGIANS SUKSESS var mulig fordi tidligere høyrestatsråd Victor Norman fjernet bonuspoengene på innenlandsreiser. Det er et eksempel på markedet noen ganger trenger hjelp fra politikerne for å fungere. Men staten trenger ikke å eie SAS for å sikre flyreiser i distriktene. De 19 regionale flyplassene i Norge brukes årlig av 750 000 passasjerer, som neppe hadde hatt råd til å fly uten at staten tok en del av regninga. Derfor subsidiers allerede kortbanetrafikken i Norge med 321,5 millioner kroner. Over 80 prosent av disse subsidiene går til SAS-eide Widerøe. Og i motsetning til resten av SAS-konsernet, hadde Widerøe i fjor sitt tredje beste resultat noensinne, med 67,4 millioner kroner i overskudd.Å kjøpe SAS fordi vi trenger noen til å trafikkere ulønnsomme ruter på småbanenettet i Norge, blir som om staten skulle kjøpt McDonalds for å sikre fortsatt tilgang på pommes frites. Den eneste forskjellen er at McDonalds er en lønnsom forretning. Så la gjerne staten se nærmere på SAS, men sørg for at det er rett organ som får jobben: Havarikommisjonen.