- Kaprerne ødela mitt liv

Mannen som førte det kaprede russiske flyet fra Baku til Oslo, raser over UDIs beslutning om å gi kaprerbrødrene Farhad og Mansour Mohammedi Injeh opphold på humanitært grunnlag i Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Dette er terrorister og forbrytere. Det er meningsløst å gi slike mennesker opphold. Det er jo å premiere dem, sier Mikhail Osavin på telefon fra Perm i Ural.

Marerittet fortsatte

På bildet er hans livs mareritt avsluttet. Mikhail Osavin blir tatt hånd om av norske politifolk etter at brødrene Injeh og en tredje kaprer hadde gitt opp.

Men for Osavin var marerittet langt fra over. Han ble syk og hadde store problemer med å fortsette å fly.

For tre år siden ga han opp. Nå er han pensjonist, men ville helst ha fortsatt å jobbe hvis han hadde kunnet. Det var etter en tur til Samarkand i Usbekistan han kastet inn håndkleet. Da tok tankene på hva som skjedde i Baku for ni år siden overhånd, og Osavin bestemte seg for at han aldri mer ville føre et fly.

Ødelagt liv

- Brødrene Injeh ødela store deler av mitt liv. Jeg synes ikke det er riktig at de skal premieres for flykapring, sier Mikhail Osavin.

Han forteller om marerittet til Dagbladet. Da kaprerne kom inn i cockpiten, hadde de granater i hendene. De oppførte seg svært truende, men snakket ikke russisk, sier Osavin.

Mikhail Osavin forteller at kaprerne sa de skulle til «Chiv». Vi skjønte ikke hva de sa, før de tok opp et verdensatlas. De pekte på den ukrainske hovedstaden Kiev.

Flykaprersaken

  • 15. september 1993 kapret tre iranske statsborgere et fly på vei fra Baku til Perm med 51 mennesker om bord.
  • Etter mellomlanding i Kiev ble flyet tvunget til Gardermoen, der kaprerne overga seg og ba om politisk asyl i Norge.
  • Etter begjæring fra russiske myndigheter bestemte Justisdepartementet at de skulle utleveres. Etter en hard dragkamp som gikk helt til Høyesterett, ble de tre sendt til Moskva 24. januar 1995.
  • I Russland ble kaprerne dømt til henholdsvis fem og fem og et halvt års fengsel, men allerede i 1997 ble de satt på frifot.
  • Ei norsk støttegruppe ville hjelpe to av dem, brødrene Injah, tilbake til Norge. Norske myndigheter understrekte at norsk oppholdstillatelse ikke var aktuelt. Brødrene reiste til Danmark, der de fikk avslag på søknad om oppholdstillatelse. De dro derfra videre til Norge, og har nå fått søknad om opphold innvilget.
  • Kommunalminister Erna Solberg har nå forsøkt å avdekke feil i UDIs saksbehandling.

Følte ansvaret

Han forteller at han selv var fryktelig redd.

- Det første jeg tenkte på var ansvaret for passasjerer og mannskap. Så tenkte jeg på meg selv og mitt eget liv. Det sto klart for meg at dette kunne ende på aller verste måte, sier Mikhail Osavin.

Han vet ikke hvor mange av passasjerene som har hatt nerveproblemer etter flykapringen. Men navigatøren har hatt store problemer med nervene.

Mikhail Osavin peker ut den eldste av brødrene, Mansour Mohammedi, som hovedmannen.

- Det var han som ledet an, som truet. Det var han som var sjefen, sier Osavin om mannen som nå jobber som lydtekniker i NRK.

- Terrorister er politiske analfabeter, sier han.

Osavin mener at Norge er et merkelig land som gir opphold på humanitært grunnlag til mennesker som har kapret et fly, ført det til Oslo og skapt så store problemer for norske myndigheter.

MARERITTET OVER: Kaptein Mikhail Osavin på norsk jord for ni år siden. Flykapringen var hans livs mareritt. Han mener det er merkelig at Norge gir opphold på humanitært grunnlag til flykaprere.