Kapret fly, sloss med det hemmelige politiet og fløy uten sikt i Alpene

Historien om Frank Iszaks flukt fra Kommunist-Ungarn til Vesten i 1956 overgår fantasien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - George sa: «Du kan ikke krype under gjerdet.» Jeg sa: «Nei, men man kan fly over det.» Slik var det konspirasjonen tok form.

Det sier 84-årige Frank Iszak til den amerikanske radiostasjonen WBUR. For 59 år siden var han en intern flyktning i Sovjet-dominerte Ungarn og desperat etter å få seg selv og sin 19-årige kone Anais til Vesten - bort fra det svært undertrykkende kommunistiske regimet, som jevnlig fengslet og henrettet politiske motstandere og forfulgte «klassefiender».

Men sjansen for å lykkes var forsvinnende små - helt til han kom på ideen å ta over et passasjerfly med kollegaen, vennen og ekskampflygeren George (den gang Geörgys) Polyak.

Svært risikabelt Aksjonen var svært risikabel for alle involverte, og før de landet på en uferdig flybase i Vest-Tyskland, hadde de overmannet medpassasjerene, slåss med en offiser fra det hemmelige politiet (ÁVH) og flymannskapet, og navigert gjennom Alpene i uvær, uten sikt og med stor fare for å krasje i en fjelltopp.

De risikerte også å bomme på Vest-Tyskland og havne i et Sovjet-vennlig land som Tsjekkoslovakia, Øst-Tyskland eller Østerrike - som umiddelbart ville sendt dem tilbake til Ungarn.

- Hvis vi ble fanget og det fantes en mulighet til å begå selvmord, ville vi gjøre det heller enn å bli tatt i live. Vi ville blitt henrettet uansett, og orket ikke tanken på å gå igjennom torturen, forklarer Frank på radioprogrammet «Here & Now».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med seg på turen hadde han en pistol med fem skudd - i tilfelle aksjonen mislyktes, forteller han til San Diego Union-Tribune.

Historien er nesten for god til å være sann - nettopp derfor er en spillefilm under utvikling, med bl.a. stjerna Sam Neill på laget. Nå håper Frank at Hollywood skal bite på.

- Ikke terrorister Fly var blitt tatt over med makt før 1956, men aksjonen Iszak, kona, George og fire andre gjennomførte, beskrives av «Here & Now» som den første kapringen av et rutefly utført av sivilister.

- Ordet «kapring» var ikke engang i bruk på den tida, skriver Frank på hjemmesida si.

Selv om Frank og medløperne hans satte alle om bord i flyet i livsfare, og utøvde vold mot mannskapet og medpassasjerene, framholder han at aksjonen ikke kan sammenliknes med hva folk typisk assosierer med en flykapring.

- Vi var ingen hardhudet terroristgruppe av typen som truer mannskap og passasjerer med våpen for å få fram et politisk poeng, sier han.

Tvunget ned i gruve I utgangspunktet var Frank - den gang Ferenc - vennlig innstilt da kommunistene tok over makten i krigsherjede Ungarn i 1949. Men holdningen endret seg raskt; han ønsket å bli skribent, men ble fortalt av regimet at «vi trenger ingen skribenter». I stedet ble han tvunget inn på kjemistudier.

I studietida fikk han ekstrajobb i aviser, men etter flere regimekritiske artikler ble han arrestert og plassert i tvangsarbeid i ei urangruve.

RASERT: Kabinen i DC-3-maskinen er preget av kamp, og av at piloten prøvde å roe gemyttene ved å gjennomføre voldsomme manøvrer som førte til at golvplanker løsnet og passasjerene ble kastet veggimellom. Foto: Keystone Pictures USA / Zumapress / NTB Scanpix
RASERT: Kabinen i DC-3-maskinen er preget av kamp, og av at piloten prøvde å roe gemyttene ved å gjennomføre voldsomme manøvrer som førte til at golvplanker løsnet og passasjerene ble kastet veggimellom. Foto: Keystone Pictures USA / Zumapress / NTB Scanpix Vis mer

- Jeg «forsvant», og var en slavearbeider, sier han.

Frank klarte til slutt å flykte fra gruva. Den papirløse unge mannen fikk så jobb ved en mursteinsfabrikk utenfor Budapest, der han kom i kontakt med George, som introduserte ham for firmaets bokseklubb. Der han møtte de andre deltakerne i kapringen.

Fem, ikke fire De sju unge ungarerne gikk 13. juli om bord i DC-3-maskinen tilhørende det ungarske statlige selskapet Malév, for å fly til en bokseturnering vest i landet. Oppe i lufta iverksatte de kapringen ved først å overmanne medpassasjerene i kabinen - men George fikk seg en stor overraskelse da han brøt seg inn i cockpiten med brekkjern.

- I stedet for fire var det fem personer der inne; agenten fra det hemmelige politiet var den femte, og han satt med en ladd pistol i påvente av at noen skulle komme inn, forteller Frank.

ÁVH-agenten dro i avtrekkeren - men ingenting skjedde. Våpenet hadde låst seg. Dermed brøt det ut et basketak i cockpiten, der George måtte slåss mot annenpiloten, radioperatøren og flyteknikeren, som slo ham i hodet med ulike gjenstander.

Samtidig sendte piloten flyet inn i et stup, for å stanse kapringsforsøket - med resultatet at alle som ikke var fastspent, fløy veggimellom.

- George blødde som en gris, og flyet stupte fra 2400 meter til 120 meter. Så, like før flyet gikk i bakken, klarte han å tvinge til seg våpenet, og skjøt to skudd i taket. Så tok han kontroll over flyet, sier Frank.

Kunne ha krasjet i fjelltopp 25-åringen så opp, og fikk øye på to MiG-17-kampfly over dem, sendt fra den lokale sovjetiske basen. Men de var for seint ute; flyet forlot ungarsk luftrom, og ferden mot vest fortsatte - men nå med nye problemer:

Ytterdøra var skadd og kunne ikke lukkes helt. Dermed kunne ikke flyet gå over 3000 meters høyde - ikke ideelt når man skal forsere Alpene, med flere fjell som er høyere enn det. I tillegg ble det kaprede flyet rammet av uvær, og sikten var lik null.

- Noen ganger da jeg så ut av vinduet, var vi mye nærmere et fjell enn jeg var komfortabel med, sier Frank.

Til slutt tok drivstoffet slutt, og flyet måtte snarlig finne et sted å lande.

- Da vi til slutt brøt ut av skylaget, var det den mest nervepirrende følelsen jeg noensinne har hatt, sier 84-åringen.

Klar til å trekke av Som ved et mirakel lå en rullebane rett under dem - så George snudde flyet og landet. Men de ungarske kaprerne hadde ingen anelse om de hadde lyktes i å ta seg til Vest-Tyskland.

Frank satt med Anais, som hadde brukket beinet etter å ha blitt slengt rundt i kabinen. En jeep med påmontert maskingevær nærmet seg, men på avstand var det umulig å se hvilken makt den tilhørte.

- Jeg satt med pistolen min, og førte den langsomt mot bakhodet hennes. Samtidig snudde hun seg og spurte: «Hvor er vi, kjære?»

PÅ BAKKEN: Bildet viser Malév-flyets pilot omgitt av passasjerer og skuelystne på flyplassen i Manching. I alt 9 av de 20 om bord måtte til sykehus etter kapringen, 8 søkte om asyl i Vest-Tyskland, inkludert kaprerne. Foto Keystone Pictures USA / Zumapress / NTB Scanpix
PÅ BAKKEN: Bildet viser Malév-flyets pilot omgitt av passasjerer og skuelystne på flyplassen i Manching. I alt 9 av de 20 om bord måtte til sykehus etter kapringen, 8 søkte om asyl i Vest-Tyskland, inkludert kaprerne. Foto Keystone Pictures USA / Zumapress / NTB Scanpix Vis mer

Nå var jeepen kommet fram til flyet, og Frank kunne se svaret: Kjøretøyet bar det amerikanske flagget.

Uferdig flyplass Det viste seg at de ungarske kaprerne hadde navigert nærmest i blinde til en uferdig Nato-flyplass i Manching utenfor Ingolstadt i Bayern. De var blant vennligsinnede.

- 59 år etter blir jeg fremdeles følelsesladd, sier Frank - som regner 13. juli 1956 som sin fødselsdag.

De sju kaprerne ble dømt til døden in absentia, men dommene ble aldri effektuert; alle sju emigrerte til USA.

Tre måneder seinere brøt den ungarske oppstanden ut. Kommunistregjeringen ble kastet, men Sovjetunionen knuste i november det nye regimet med hard hånd. Frank er overbevist om at kapringen, som fikk stor oppmerksomhet i samtida, var inspirasjonskilde til opprøret.

Frank jobbet noen år som kjemiker i New York og San Francisco, men bor nå i San Diego, der han driver en kjede yogasentre sammen med sin nye kone. I 2008 ga han ut boka «Free for All to Freedom» om flukten og kapringen - som nå altså ligger til grunn for filmprosjektet.

HJEMME IGJEN: Flymannskapet måtte ha legehjelp etter basketaket med kaprerne. De ble sendt tilbake til Ungarn, og blir her tatt hånd om i hjemlandet. Foto: Keystone Pictures USA / Zumapress / NTB Scanpix
HJEMME IGJEN: Flymannskapet måtte ha legehjelp etter basketaket med kaprerne. De ble sendt tilbake til Ungarn, og blir her tatt hånd om i hjemlandet. Foto: Keystone Pictures USA / Zumapress / NTB Scanpix Vis mer