«Kaptein feiging» brukte ettårsmarkeringen til å gi mannskapet skylda

Mens sørgende etterlatte gråt og la blomster i vannet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Skipshorn ulte 32 ganger til minne om de som omkom i ulykken. Samtidig ble den delen av skjæret som knakk da cruiseskipet «Costa Concordia» braste inn i det 13. januar i fjor, heist opp av en kranbåt.

Familier sto oppløst i tårer på ei ferje som seilte ut til vraket. De overvar seansen og kastet blomster i vannet ved vraket, melder NTB.

Ifølge Italias sivilforsvar skal skipet flyttes fra øya innen september, noe som trolig vil koste totalt 2,2 milliarder kroner.

Etterforsker mannskap Costa Concordia hadde 4429 personer om bord da skipet grunnstøtte og begynte å krenge. To av ofrene, en inder og en italiener, er fortsatt savnet.

- Jeg vil ha rettferdighet for min familie og alle ofrene, sier Susy Albertini, som mistet sin fem år gamle datter i ulykken.

Det er varslet at ti personer kan bli stilt for retten, blant dem kapteinen Francesco Schettino. Han la om ruta og gikk for nære land den skjenesvangre natta for ett år siden.

«Kaptein feiging» Schettino ble pågrepet like etter forliset. Han har gått fra å være kaptein på et av de største cruiseskipene i Europa, til å bli kalt «kaptein feiging» på italiensk folkemunne.

Blant dem som deltok på markeringen søndag, var kystvaktkaptein Gregorio De Falco, som ble en helt i Italia etter å ha hudflettet Schettino og beordret ham tilbake for å overvåke evakueringen av passasjerene.

Nylig uttalte han også at «bildet som er tegnet av meg er verre enn det av bin Laden.»

Schettino flyktet fra skipet midt under tragedien for ett år siden. Ombord på skipet var det da 400 passasjerer i nød som ikke var blitt reddet.

Kondolerte I et intervju med TV-kanalen Raiuno søndag kondolerte Schettino de etterlatte.

- Jeg deler lidelsen til alle ofrene og til alle de etterlatte.

Han benyttet også anledningen til å forsøke å renvaske seg og la skylden på besetningen.

- Hvis vi ikke hadde snudd, hadde vi ikke truffet noe, sier den tidligere kapteinen.

Han mener at skipets indonesiske styrmann hadde misforstått en ordre som ble gitt på engelsk.

- Dersom styrmannen hadde forstått riktig, skulle skipet seilt forbi og ingenting hadde skjedd, påstår han i intervjuet.

Takknemlig Mange overlevende etter forliset var sammen med flere etterlatte tilbake for å overvære seremonien søndag.

De gjenopplevde panikken de følte da de måtte kaste seg ut i det iskalde vannet, klatre ned taustiger i mørket eller evakueres med helikopter fordi flere livbåter ikke fungerte.

- Vi kom fordi vi ville uttrykke vår takknemlighet. Vi overlevde, sier Ronald Dots fra Spania.

Han var på skipet med sønnen og kona da det grunnstøtte.

Brøt sammen Daniele Dubuc fra Frankrike brøt ifølge NTB sammen da hun gikk av ferja, første gangen hun var om bord på en båt siden den skjebnesvangre natten.

- Jeg tror det er viktig at jeg er her, sier hun.

Mange av de lokale innbyggerne som plukket opp iskalde og livredde passasjerer fra vannet, var til stedet på markeringen. Og den lokale kirken, som fungerte som midlertidig tilfluktssted for mange overlevende, var søndag full av folk under messen.

MINNES I SORG: Overlevende, pårørende og etterlatte var i dag tilbake på ulykkesstedet for å minnes de 32 døde. En minnplate med de dødes navn ble satt opp på stedet under ettårsmarkingen for Costa Concordia-ulykken. Foto: NTB Scanpix / AFP PHOTO / FILIPPO MONTEFORTE
MINNES I SORG: Overlevende, pårørende og etterlatte var i dag tilbake på ulykkesstedet for å minnes de 32 døde. En minnplate med de dødes navn ble satt opp på stedet under ettårsmarkingen for Costa Concordia-ulykken. Foto: NTB Scanpix / AFP PHOTO / FILIPPO MONTEFORTE Vis mer