Kaptein Thrygg kurerer flyskrekken

Halvparten av dem som setter seg i et fly har flyskrekk. Det hevder SAS-kaptein Per Arne Thrygg, som i en årrekke har arrangert kurs for å kurere livredde passasjerer. I sommer er det voldsom pågang, og mange ringer desperate dagen før de skal ut på den avgjørende turen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAS-kaptein Per Arne Thrygg tror halvparten av dem som setter seg inn i et fly opplever det som ubehagelig.

- Noen har enklere former for flyskrekk en andre. Men for dem som har store plager kan flyturen oppleves som et mareritt. I hver familie finnes det minst én person som er vettskremt for å fly, forteller Thrygg.

Fobier

SAS-kapteinen er en av dem med størst erfaring i å kurere passasjerer med flyskrekk. Gjennom årelang kursvirksomhet har han hjulpet flere hundre nordmenn i å bli kvitt plagene.

- Alle som har vært på våre kurs flyr i dag, sier han.

Det er tre hovedgrunner til hvorfor nordmenn har flyskrekk:

Teknisk fobi.

Klaustrofobi.

Folk som har vært utsatt for en ulykke.

Når Thrygg arrangerer kurs sammen med psykolog Solveig Grennes og Knut Andreassen fra Flyspesialisten, kommer passasjerene med mange forskjellige svar på hvorfor de er redde.

Negative tanker

Mange av dem som er redde for å fly har negative tanker rundt flyturen.

- Hvis flyet blir forsinket på grunn av teknisk kontroll, er det mange som begynner å tenke negativt. Det må de ikke gjøre. At vi sjekker flyet en ekstra gang, må bare oppleves som en ekstra sikkerhet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange passasjerer skjønner heller ikke hvordan flyet holder seg i lufta.

- De fleste synes det er naturlig at en svær båt flyter på vannet, men kan ikke skjønne at et passasjerfly virkelig flyr, sier kapteinen.

Hvis et fly skulle miste begge motorene tror mange passasjerer at det umiddelbart vil styrte.

- Det gjør det ikke. Skulle vi miste begge motorene over østlandsområdet kan vi uten problemer lande på en av de mange flyplassene. Er vi oppe i 35000 fot, har vi 85 nautiske mil å gå på.

Tåler mye

Et moderne passasjerfly tåler utrolig mye. Før det blir godkjent fra fabrikken, testes det for ekstreme påkjenninger, langt over det flyet vil bli utsatt for i lufta.

- Mange tror at vingene kan falle av i kraftig turbulens. Det skjer aldri. I virkeligheten kan de spennes fem meter i hver retning, mens det i vanlig turbulens kanskje beveger seg noen få centimeter, forteller Per Arne Thrygg.

MARERITT: Det finnes håp for dem som opplever flyturen som et mareritt.