Kapteinen ante ikke hvor han var

Norwegian-flyet var nær å dundre i bakken nord for Gardermoen. Ombord var 45 passasjerer fra Stavanger og fem besetningsmedlemmer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KRISTIANSAND (Dagbladet.no): Nestenulykken skjedde om ettermiddagen søndag 23. februar i fjor.

I tett snøvær var Norwegian-flyet «Roald Amundsen», LN-KKL, så lavt som 140 meter da kapteinen (56) bestemte at landingsforsøket skulle avbrytes.

Havarikommisjonens rapport avslører at flygerne ikke ante hvor de var. De trodde de var snaut fire kilometer nærmere Gardermoens østre bane enn de virkelig var.

Fersk bak spakene

Trass i det vanskelige flygeværet og plutselig skifte av rullebane på grunn av brøyting, overlot den erfarne kapteinen flygingen til styrmannen (59). Styrmannen hadde lite erfaring bak spakene i et så stort jetfly, ettersom han var omskolert fra Norwegians Fokker 50 propellfly.

Havarikommisjonen er mildt sagt kritisk til arbeidsfordelingen i cockpiten. I rapporten skriver kommisjonen at kapteinen hadde fokus på styrmannens håndtering av flyet og deltok mer aktivt i dette enn hans rolle som overvåkende flyger skulle tilsi.

Satt i simulator

Etter bommerten ble begge flygerne umiddelbart tatt ut av tjeneste og pålagt trening i flysimulator før de fikk sette seg bak spakene igjen.

Informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian bekrefter overfor Dagbladet.no at selskapet internt har gått svært nøye gjennom hendelsen. Hun forsikrer at selskapet så langt det har vært mulig har etterkommet alle pålegg og anbefalinger fra havarikommisjonen.

Begge flygerne ble umiddelbart tatt ut av tjeneste etter det kommisjonen karakteriserer som en alvorlig lufttfartshendelse.

Teknisk feil

Årsaken til dramatikken var at et radiosignal på innflygingssystemet plutselig forsvant. Dermed måtte innflygingen skje manuelt. Vanligvis er dette uproblematsk.

Flygerne har selv gitt uttrykk for at innflygingen skjedde helt normalt, bortsett fra at glidebanen forsvant og styrmannen måtte fly manuelt.

Havarirapporten stiler spørsmålstegn ved fartøysjefens avgjørelse om å fortsette innflygingen. Man sier rett ut at landingen burde vært avbrutt mye tidligere.