Kapteinen avhørt

BERGEN (Dagbladet): Kapteinen, styrmannen og et mannskap til ble avhørt av politiet i går. Det ble blant annet gjort for å få lokalisert den forliste hurtigbåten «Sleipner».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi har foretatt foreløpige avhør av tre av mannskapet, deriblant kapteinen, sier politiadjutant Ole Arne Linga ved Hordaland politidistrikt.

- Hva forteller han selv om det som skjedde?

- Vi går ikke ut med noen informasjon fra avhørene på dette tidspunkt.

Kapteinen ble skadd i sammenstøtet da båten traff skjæret. Men Linga vil ikke engang kommentere om det var kapteinen selv eller nestkommanderende som hadde kommandoen i denne kritiske fasen.

Enkelte vitneobservasjoner går også ut på at motorene ble brukt til å bakke båten av skjæret. Heller ikke dette vil politiet kommentere.

Erfaren kaptein

- Kapteinen på «Sleipner» er blant våre mest erfarne på denne strekningen, sier administrerende direktør Arne Dvergsdal i HSD, og avviser samtidig at mannskapet ikke var trent i å blåse opp redningsflåtene.

- Det er klare krav til at alle mannskaper skal kunne bruke redningsutstyret, og disse kravene oppfyller våre folk, hevder Dvergsdal. Han bekrefter overfor Dagbladet at HSD har vært i kontakt med kapteinen på «Sleipner», men nekter å gå videre inn på hva kapteinen har sagt.

- Jeg går ikke inn på noen slags spekulasjoner om årsaken til ulykken. Vi kommer til å kreve en sjøforklaring, og den vil slå fast hva som har skjedd, sier Dvergsdal.

- Står du ved at været ikke kan ha forårsaket ulykken?

- Jeg har snakket med to av våre erfarne kapteiner, som har seilt mye på det aktuelle havstykket, og begge sier at de ikke ville hatt betenkeligheter med å krysse Sletta under gårsdagens værforhold.

Han kan ikke si eksakt hvor langt ute av kurs «Sleipner» var da den grunnstøtte, men opplyser at det er mulig å gå både på innsiden og utsiden av skjæret der fartøyet grunnstøtte i stor fart.

20-30 meters dyp

Ifølge Dvergsdal ligger vraket på mellom 20 og 30 meters dyp.

At det ikke blir ført passasjerlister på Flaggrutens avganger mellom Bergen og Stavanger, forklarer Dvergsdal slik:

- Det er ikke krav til passasjerlister på våre ruter. Det er flere praktiske årsaker til at slike lister ikke blir ført.

Sjøforklaring

- Men når dere først antok at det var åtte mannskaper om bord, og det nå viser seg at antallet var ni, tyder ikke det på at kontrollen med hvem som er om bord er for dårlig?

- Normalt er besetningen på åtte, men siden det var fredag, hadde vi med en barnepasser i tillegg. Det er beklagelig at det ble forvirring rundt dette, sier Dvergsdal som er positiv til sjøfartsdirektørens krav om en granskningskommisjon, men vil i tillegg ha en sjøforklaring for å få fakta på bordet.

- Om det tar opptil måneder før det blir klart hva som var årsaken til denne katastrofale ulykken, vil det være en stor belastning både for pårørende og oss, derfor vil vi først og fremst ha en sjøforklaring, påpeker han.