Kapteinen ba ikke om hjelp

Gasstankeren «Marte» var minutter fra å slå mot land i kulingen på Fedje i går morges. Bergingslønna er anslått til flere hundre millioner kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BERGEN/FEDJE: Det vesle øysamfunnet Fedje var tre minutter fra en mulig naturkatastrofe da gasstankeren «Marte» fikk motorhavari like før klokka ni i går morges. Tankeren hadde 600 tonn flytende petroleumsgass i lasten. Politiet forberedte evakuering for mannskap og øyboere.

-  Vi måtte tenke framover, gassen kunne eksplodert og rammet et område på tre- fire kilometer, sier Trygve Hillestad, informasjonsleder i Hordaland politidistrikt.

Ba ikke om hjelp

Kystverkets trafikksentral på Fedje oppdaget havaristen og fikk rekvirert taubåt 08.52 uten at kapteinen om bord hadde slått alarm. Det var stiv kuling og høye bølger i området. En taubåt fra rederiet Østensjø fikk tak i havaristen 09.50, da var den rundt 30 meter fra land.

-  Vi oppdaget at skipet hadde problemer og ikke gjorde fart gjennom vannet, og tilkalte umiddelbart taubåter fra Mongstad og Sture-terminalen. Kapteinen ba ikke om assistanse med en gang, vi varslet åtte minutter tidligere, sier Edgar Monge, operasjonsleder ved Trafikkstasjonen på Fedje.

Flere hundre millioner

-  Er det ikke vanlig at kapteinen varsler umiddelbart etter et motorhavari?

-  Jo. Han gjorde ikke det. Vi regner med at båten ville gått på skjær innen tre minutter hvis ikke slepebåten hadde fått tak og dratt ham ut, sier Monge.

Ifølge sjøloven må kapteinen selv rekvirere slepeoppdrag. Hvis ikke har berger krav på de bergede verdiene. Å gamble med at havaristen skal gå klar av skjærene, vil være et alvorlig brudd på forurensningsloven. Rederiet Østensjø som eier taubåten som berget havaristen fra fjæresteinene, kan innkassere flere hundre millioner etter redningsaksjonen.

-  Hvis båten er reddet, uskadd og verdiene intakt, er det snakk om flere hundre millioner. Når berger hindrer en naturkatastrofe, kan rederiet i praksis måtte utbetale opptil 133 prosent av de bergede verdiene. Østensjø har lagt gullegget. Båten kostet 15,9 millioner dollar, opplyser Eivind Vågslid, underdirektør i Sjøfartsdirektoratets lasteavdeling.

14 om bord

-  Vi har hjulpet dem ut av en kinkig situasjon, sier Kenneth Walland, operasjonsleder i rederiet Østensjø, til Dagbladet.

«Marte» er eid av rederiet Ultimate Owner og hadde et mannskap på 14 om bord. «Marte» var ansvarsforsikret for fire milliarder dollar i assuranseforeningen Gard og kasko-forsikret i Norwegian Hull Club.

-  I samarbeid med Norwegian Hull Club jobber vi nå med å kartlegge årsaksforholdene, opplyser havaridirektør Christen Guddal i Gard.

-  Båten var på sin jomfrutur og var på vei fra Mongstad til Antwerpen og hadde ingen mangler da den ble inspisert søndag, sier Frank Harry Toftesund, daglig leder i skipsmeklingsfirmaet Ole R. Olsen A/S.

50 000 skip passerer området i året mellom oljeterminalene på Sture og Mongstad.

DRATT FRA FJÆRESTEINENE: Gasstankeren «Marte» ble i siste liten reddet fra å gå på skjær i kulingen på Fedje i går morges.