- Kapteinen forsøkte å slå seg inn i cockpit med øks

Piloten som ble stengt ute av cockpit, brukte øks i forsøket på å ta seg inn igjen, ifølge den tyske avisa Bild.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Etterforskerne mener at andrepiloten Andreas Lubitz (28) styrtet Germanwingsflyet med vilje etter å ha stengt kapteinen ute fra cockpit.

Lydopptaket fra cockpit tydet på at kapteinen gjentatte ganger banket på døra for å slippe inn i cockpit igjen.

Ifølge den tyske avisa Bild brukte han også øks i forsøket på å slå seg gjennom den pansrede døren.

Opplysningen er ikke bekreftet, men en talsmann for Germanwings bekrefter overfor AFP at det var en øks om bord som del av sikkerhetsutstyret.

Det er foreløpig ikke kjent hvorfor 28-åringen styrte flyet ned mot de franske alpene, og tok livet av 149 passasjerer. I natt sa tysk politi at de har gjort en «viktig» oppdagelse i leiligheten til Andreas Lubitz.

Flere gjenstander Politiet skal ha tatt med seg flere gjenstander fra leiligheten for å undersøke dem nærmere, men akkurat hva det er, vil ikke politiet gå nærmere inn på.

Det eneste de vil si om gjenstanden som kan kaste lys over Lubitz' handlinger, er at det ikke er et selvmordsbrev.

Bilder fra utenfor et annet hus andrepiloten skal ha disponert sammen med sine foreldre utenfor Bonn i Tyskland, viser at politiet bærer med seg flere blå søppelsekker ut av også dette huset.

Den tyske avisa Bild Zeitung kommer i dag med nye, oppsiktsvekkende opplysninger om de psykologiske problemene som skal ha ført til at Andreas Lubitz måtte avbryte pilotutdaningen for seks år siden.

Jevnlige undersøkelser Hovedpoengene er gjengitt hos The Guardian, som skriver at Lufthansas flyskole i Phoenix klassifiserte Lubitz som «ikke egnet til å fly» etter at han i 2009 ble diagnostisert med en «alvorlig depressiv episode».

Han skal ha fått psykiatrisk behandling i ett og et halvt år som følge av episoden. Han skal også ha måttet gjennomgå en «spesiell og jevnlig medisinsk undersøkelse», samt fått kodingen «SIC» på sin flylisens.

Etter det Dagbladet forstår er dette en Second in Command-rating, som betyr at Lubitz kun var kvalifisert som andrepilot. Dette trenger ikke å være knyttet til psykiske problemer, men kan også ha med antallet flytimer å gjøre.