MANGE SPØRSMÅL: Hva gjorde den blonde damen på brua i sekundene før Costa Concordia gikk på grunn den 13. januar.  FOTO:SCANPIX
MANGE SPØRSMÅL: Hva gjorde den blonde damen på brua i sekundene før Costa Concordia gikk på grunn den 13. januar. FOTO:SCANPIXVis mer

Kapteinen hadde blondine på brua

Politiet håper en 25 år gammel blondine kan kaste lys over hva som skjedde da alt gikk fryktelig galt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BERLIN (Dagbladet):En 25 år gammel blond kvinne fra Moldova kan vise seg å bli et sentralt vitne når etterforskerne skal finne ut hvordan katastrofen egentlig kunne inntreffe.  Flere italienske aviser - med La Stampa i spissen - rapporterer i dag at offiserene ombord kunne invitere private gjester - som aldri ble ført opp på passasjerlistene.

  Supervitne
Allerede tirsdag under de første avhørene, snakket kaptein Francesco Schettino (51) om en blond kvinne som sto med en drink i hånden og et vakkert smil om munnen - i de sekundene hvor han braste forbi øya Giglia med en avstand på bare 150 meter. 

Italiensk politi går ut fra at 25-åringen - som identifiseres som Domnica C. og skal stamme fra Moldova - må være et supervitne med tanke på å kunne finne ut hva som egentlig foregikk ombord.

  Dominika
Ifølge der Spiegel er det klart at Domnica og minst ytterligere en kvinne var invitert om bord av andre offiserer.  Vitner har forklart at kapteinen omfavnet og kysset begge, da de ved 21.15-tida om kvelden dukket opp på skipet.

Senere ble han observert i selskap med den blonde Domnica fra Moldovia. Hvilken yrkesgruppe hun tilhører, blir ikke opplyst.

Overfor en fjernsynsstasjon i hjemlandet, påstår kvinnen selv at hun var hyret inn som en del av mannskapet, og at hun derfor hadde en helt legal grunn til å oppholde seg på brua.

  Ukjent kvinne
En annen kvinne som kom ombord sammen med Domnica er foreløpig ikke identifisert.  De to ble av blant annet britiske turister observert - få minutter før det smalt - mens de fikk drinker og beundret lysshowet over Giglia.

 KAN BLI NØKKELVITNE  : Moldovske Domnica Cemortan var om bord på båten da katastrofen inntraff. Hun kan vise seg å bli et nøkkelvitne. Bildet er hentet fra et intervju på italiensk TV.  Foto: REUTERS
KAN BLI NØKKELVITNE : Moldovske Domnica Cemortan var om bord på båten da katastrofen inntraff. Hun kan vise seg å bli et nøkkelvitne. Bildet er hentet fra et intervju på italiensk TV. Foto: REUTERS Vis mer

Det kommer til å bli viktig for den kommende straffesaken mot kaptein Schettino å få slått fast med nøyaktig sikkerhet hva han egentlig foretok seg i tida før og umiddelbart etter at skipet hadde grunnstøtt. Hvis det viser seg at han la kursen for tett på land fordi han ønsket å imponere det kvinnelige selskapet sitt, så ser det svart ut for den italienske playboyen - som i hjemlandet allerede har fått tilnavnet "Judas".  Han risikerer en tiltale for grov uforstand i tjenesten, flere tilfeller av uaktsomt drap og for å ha forlatt skuta i en dramatisk situasjon, mens det fremdeles befant seg 300 mennesker ombord. Strafferammen er 15 års fengsel.

  Skubbet i livbåt?
Sjøl påstår Francesco Schettino i ramme alvor, at han nærmest ble dyttet ombord og at han ved et uhell ramlet ned i en livbåt - slik at han mot sin vilje ble reddet og brakt på land.  Denne historien står i grell kontrast til de allerede berømte opptakene av den hissige telefonsamtalen mellom kapteinen og losen - hvor Schettino i klartekst får ordre om - i en viss fart - å komme seg tilbake på skipet sitt.

Ingen har hittil kunne si noe om hva som fikk Francesco Scettiono til å foreta en slik serie med katastrofale og livsfarlige beslutninger. Han hadde ikke noe imot blodprøver eller narkotest - og understreket at han verken røyker eller drikker alkohol. 

Den ansvarlige statsadvokaten ønsker imidlertid denne avgjørelsen gjort om.  Han mener at det er en overhengende fare for at kapteinen kan bruke friheten i husarrest til å kontakt sentrale vitner i saken - og påvirke dem.  Anklageren har derfor krevd at en høyere domstol avgir fengslingskjennelse i saken.

Til nå er det funnet 11 dødsofre for ulykka.  Minst 21 mennesker er fremdeles savnet.  Det var 4200 passasjerer ombord da det 290 kilo lange skipet traff et skjær og begynte å ta inn store mengder vann - rett etter at kapteinen personlig hadde endret Costa Concordias kurs.

TRAGEDIE: Til nå er det funnet 11 dødsofre for ulykka.  Minst 21 mennesker er fremdeles savnet.  Det var 4200 passasjerer ombord da det 290 kilo lange skipet traff et skjær og begynte å ta inn store mengder vann - rett etter at kapteinen personlig hadde endret Costa Concordias kurs. Foto: Scanpix/Reuters
TRAGEDIE: Til nå er det funnet 11 dødsofre for ulykka. Minst 21 mennesker er fremdeles savnet. Det var 4200 passasjerer ombord da det 290 kilo lange skipet traff et skjær og begynte å ta inn store mengder vann - rett etter at kapteinen personlig hadde endret Costa Concordias kurs. Foto: Scanpix/Reuters Vis mer