Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Kapteinen i sjokk

Kapteinen som fløy ulykkesflyet skal ha lang erfaring med å lande på korte flyplasser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

STORD/OSLO (Dagbladet.no): Kollega Stein-Erik Strandberg stod på flyplassen da ulykken skjedde, og sier at alt så normalt ut ved landing.

Strandberg fikk såvidt vekslet noen ord med kapteinen på ulykkesflyet da han var på veg inn i en ambulanse i dag tidlig.

- Han var i sjokk. Jeg stilte ingen spørsmål om hva som hadde skjedd og fikk heller ikke vite noe om det, sier Stein-Erik Strandberg.

Rullebanen ble for kort

- Jeg landet med vårt fly en halvtime før ulykkesflyet. Jeg så de komme inn for landing, og at de landet innenfor det landingsområdet vi har å forholde oss til. Landingsbanen her er 1200 meter lang. Det er vanskelig å tenke seg en annen forklaring enn at landingsbanen ble for kort, men dette må havari-inspektørene finne ut av, sier flykaptein Stein-Erik Strandberg.

Han er basesjef for flyene til Atlantic Airways i Stavanger. I morges samtale han om værforhold og annet med besetningen på ulykkesflyet. Været var fint. Flyet var kontrollert og alt tyder på at det var teknisk i orden da det forlot Stavanger lufthavn Sola.

- Jeg kan med 100 prosent sikkerhet si at alt så normalt ut under landing. De kom på høyre side av oss. Jeg kan vanskelig anslå farten deres, men normalt er at vi holder oss til 110 til 140 knops fart, sier Strandberg.

- Lang erfaring

HAVARISTED: Flyet havnet utfor rullebanen og halvveis ned en skrent mot sjøen. Til nå er tre mennesker funnet omkommet i vraket, og en er savnet. 12 overlevde styrten. Foto: Scanpix
HAVARISTED: Flyet havnet utfor rullebanen og halvveis ned en skrent mot sjøen. Til nå er tre mennesker funnet omkommet i vraket, og en er savnet. 12 overlevde styrten. Foto: Scanpix Vis mer

Han anslår alderen til kapteinen til rundt 35 år.

- Han har fløyet i mange år på Færøyene, og har lang erfaring. Jeg kjenner ikke til at han har vært borte i ulykker tidligere, sier Strandberg.

Han regner med at flyet hadde hadde nok drivstoff fram til Molde, som var målet for turen. Det skulle hente med flere passasjerer fra Aker Stord på Sørstokken.

Tyngden på flyet har betydning for hvor lang landingsstripe de trenger.

Flyet, et BAe 146-200 tar 92 passasjerer, og brukes til å lande på korte landingsbaner, som i London City og på Stord.

Seks havari-inspektører ventes til flyplassen på Stord i ettermiddag.

image: - Kapteinen i sjokk
ULYKKESFLY: Atlantic Airways flyr BAe 146-200.
SÅ NORMALT UT: Atlantic Arways-kaptein Stein-Erik Strandberg fulgte landingen fra bakken da ulykkesflyet gikk av rullebanen.