- Kapteinen må ha vært blind

Det sier direktøren i ferjerederiet. Men kapteinen satt i baren og så fotball på TV da «Express Samina» grunnstøtte. Han og fire av mannskapet er arrestert etter forliset som så langt har krevd 63 menneskeliv.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Uansett hvem som sto til rors, må vedkommende ha vært blind, raser direktør Andreas Klironomos i ferjerederiet «Hellas Ferries-Monoan Flying Dolphins».

Ferja hans gikk rett på en gruppe godt synlige og kjente skjær. De er merket på sjøkart og har lys som sees over ei mil unna. Likevel kjørte skipet med over 500 personer rett på. Båten kantret, tok inn vann og sank i løpet av kort tid.

Kaptein utpekt som syndebukk

I timesvis lå flere hundre passasjerer i vannet og kjempet mot de voldsomme bølgene. Det siste tallet på antall omkomne oppgis av greske myndigheter å være 63. Over 470 personer er reddet fra vannet og livbåtene.

Da båten gikk på grunn i natt, satt kapteinen i salongen og fulgte den tv-overførte Champions League-kampen mellom tyske Hamburg og greske Panathinaikos. Kapteinen er i dag blitt utpekt som syndebukken etter katastrofen i Egeerhavet.

Kort tid etter ulykka ble han og fire i besetningen tatt hånd om av politiet. De ansvarlige vil bli siktet for mord, fastslår den greske riksadvokaten. Den greske justisministeren kaller hendelsen «kriminell uaktsomhet».

Kapteinen rømte fra båten

Granskingskommisjonen prøver å finne ut hvor mange ansvarlige offiserer som var på brua under grunnstøtinga. Besetninga sier at kun en matros og en kaptein under opplæring befant seg på brua.

Kritikken mot kapteinen går ikke bare på at han kikket fotball.

- Kapteinen var en av de første som gikk i redningsbåtene, sier den tyske legen Erich Schröder fra Hamburg i et telefonintervju med avisa Mannheimer Morgen.

Ifølge legen døde flere barn fordi mannskapet ikke hjalp til.

- Besetningen bidro ikke til at vi ble reddet, sier han.

Livbåtene ikke låret

Vitneutsagn fra «Express Samina» forteller at barn druknet fordi de ikke klarte å feste redningsvestene. Flere steder var det tilløp til panikk mens båten var på vei under.

Alt tyder på at menneskelig svikt var årsak til at ferja sank. Menneskelig svikt gjorde trolig også at antall omkomne ble så høyt som det ble.

- Bare to av totalt seks livbåter ble satt på havet. Bare den ene ble låret på vanlig måte. På den andre kappet de tauet, forteller nordmannen Olav Reksen til NTB.

Han, kona og sønnen på to år var blant de heldige som kom fra ulykka med livet i behold. Mannskapet hadde bedt dem gå til sida av den kantrende båten som var nærmest havet. Reksen valgte å trosse ordren.

- Mannskapet forsøkte å få løs livbåtene, men det var tydelig at de ikke hadde gjorde det før, sier Reksen.

- Det var enormt dårlig beredskap om bord, og mannskapet virket helt ukyndige når det gjaldt sikkerheten. Det var helt forferdelig.

REDDET: Disse kom seg om bord i ei av redningsflåtene da ferja sank. I natt tok de seg i land - i live.
LETT I HELE DAG: Helikopter og båter har i hele dag trålet området rundt forliset på jakt etter overlevende. I kveld er trolig alt håp ute.