Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Kapteinen på «Sleipner» tiltalt for uaktsomhet

Kapteinen på «Sleipner» er tiltalt for uaktsomt å ha forvoldt sjøskade, og slipper dermed en drapstiltale slik politiet har gått inn for.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Overstyrmannen blir ikke tiltalt, har Riksadvokaten bestemt.

Riksadvokaten tok i dag ut tiltale mot kaptein Sverre J. Hagland for overtredelse av straffelovens paragraf 151 for uaktsomt å ha forvoldt sjøskade. I tiltalen står det at kapteinen i en lengre periode fjernet oppmerksomheten fra skipets seilas slik at han for sent oppdaget at fartøyet var ute av kurs. Strafferammen er tre års fengsel. Overstyrmann Olav Skjetne blir ikke tiltalt.

- Hagland er lettet over at det nå er en avgjørelse, og ikke minst er han lettet over at Skjetne slipper tiltale, sier Haglands forsvarer, advokat Per Magne Strandborg, til NTB.

Ventetid

Det er snart to år siden Sleipner-forliset, og denne tiden har vært svært tung for kapteinen, sier Strandborg. Politiet i Hordaland anbefalte i sin innstilling til Statsadvokaten at begge måtte tiltales for uaktsomt drap.

- Han er selvfølgelig skuffet over at han blir tiltalt, men uendelig lettet over at det ikke er en drapstiltale, sier advokaten. Han tror neppe kapteinen vil få en straff opp mot strafferammen på tre års fengsel.

Riksadvokaten har samtidig tatt ut tiltale mot rederiet, Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, HSD, som risikerer å bli bøtelagt. I tiltalen skriver Riksadvokaten at flere av kravene i Koden for hurtiggående fartøy ikke var tilfredsstilt, som at operasjonstillatelsen kun tillot drift ved maksimalt 1 meter bølgehøyde. Bølgehøyden var mellom 2 og 3 meter da ulykken skjedde. Fartøyet skal også ha manglet opplæringshåndbok. I tillegg skal mannskapet ha manglet tilstrekkelig sikkerhetsopplæring.

- HSD har ansvaret for Sleipner-saken, og det ansvaret tar vi. Det må vi stå til rette for, sier administrerende direktør Dagfinn Neteland i HSD til NRK.

- Vår første reaksjon var at vi hadde håpet at det var en enklere måte, at vi kunne legge saken bak oss. Vi hadde kanskje heller sett for oss en bot, og så kunne vi lagt saken bak oss, sier Neteland.

Havariet

Etter forliset ble det nedsatt en undersøkelseskommisjon. Konklusjonen som kommisjonen kom fram til, var at feilnavigering var den utløsende årsaken til forliset. Både kapteinen og styrmannen ble på bakgrunn av rapporten og politiets etterforskning siktet for uaktsomt drap. Styrmann Olav Skjetnes forsvarer, advokat Sigmund Z. Berg, sier til NTB at det har vært en grusom påkjenning for Skjetne å leve med en så alvorlig siktelse mot seg.

- Han er derfor uendelig glad og lettet over Riksadvokatens avgjørelse, sier Berg. Han beskriver styrmannen som en svært rolig og balansert person som ikke gir uttrykk for mange følelser.

- Men for egen del må jeg si at dette var en svært klok og riktig avgjørelse, sier Berg. Advokaten sier at Skjetne ikke kan legge saken fra seg før en eventuell straffesak er over, hvor han sannsynligvis må vitne. Skjetne gikk tilbake på jobb i HSD kort tid etter forliset, mens kaptein Hagland ikke har vært i stand til å arbeide siden november 1999.

Sjøfartsdirektoratet

Riksadvokaten har henlagt saken mot Sjøfartsdirektoratet. Det har blitt funnet flere forhold ved direktoratets godkjennings- og kontrollarbeid som kan gi grunnlag for kritikk, men Riksadvokaten mener at forskriftene legger ansvaret for at bestemmelsene blir fulgt på rederi, byggeverksted eller fører.

Hurtigbåten «Sleipner» forliste ved Bloksene utenfor Haugesund fredag 26.november 1999. 16 mennesker omkom i forliset.

(NTB)

Hele Norges coronakart