UHYGGELIG PÅMINNER: Ett år etter katastrofen 13. januar, ligger havaristen «Costa Concordia» fremdeles på siden. 32 mennesker døde da skipet grunnstøtte og kantret utenfor kysten av Italia. Foto: AFP PHOTO / FILIPPO MONTEFORTE / NTB SCANPIX
UHYGGELIG PÅMINNER: Ett år etter katastrofen 13. januar, ligger havaristen «Costa Concordia» fremdeles på siden. 32 mennesker døde da skipet grunnstøtte og kantret utenfor kysten av Italia. Foto: AFP PHOTO / FILIPPO MONTEFORTE / NTB SCANPIXVis mer

- Kapteinen styrte luksusskipet som en kano

Ett år etter tragedien ligger «Costa Concordia» fortsatt slik.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Nå, nesten ett år etter at «Costa Concordia», grunnstøtte og veltet utenfor Italia, sier påtalemyndigheten at kapteinen styrte luksusskipet «som om det var en kano». 32 mennesker omkom da han seilte nær øya Giglio for å vise fram skipet.

- Kapteinens rolle ble klar med en gang. Det var åpenbart at han hadde ansvaret: Vi kunne stilt ham for retten der og da, sier Francesco Verusio som ledet etterforskningen.

- Han styrte «Concordia», et skip som er over 300 meter langt og med mer enn 4000 passasjerer, som en kano, fortsetter Verusio ifølge The Guardian.

• Les også: Videoen som viser kapteinens forvirring

- Verre enn bin Laden Kaptein Francesco Schettino, som ble pågrepet og satt i husarrest kort tid etter havariet, risikerer ifølge italienske medier over 2400 års fengsel. Regnestykket er åtte år for hver av de 300 passasjerene han skal ha forlatt, 15 år for drap og 10 år for å ha forårsaket et forlis.

- Jeg blir framstilt som verre enn Osama bin Laden, forteller Schettino selv og innrømmer feil, men nekter for at han kan bære ansvaret alene.

Basert på lekkasjer og vitneforklaringer, framstår katastrofen som en lang rekke alvorlige feil og tabber. Blant annet skal de ha seilt med feil kart, ødelagt utstyr og åpne vanntette dører da kapteinen med vilje førte den nær øya på øyemål.

Flere av livbåtene satt fast og måtte løsnes med øks. Forsinkelsene gjorde at en del av dem ikke kunne brukes i det hele tatt, fordi skipet krenget for mye.

Mannskapet om bord skal ha bedt Schettino bli til alle passasjerene var evakuert, men han skal ha ignorert dem, skrev nyhetsbyrået Associated Press i fjor. Etter at kapteinen hadde forlatt skipet skal det resterende mannskapet ha slitt med organisere evakueringsarbeidet.

Historisk aksjon 12 andre risikerer også tiltale for havariet, melder avisa Corriere della Serra, men spår at dette antallet vil endre seg opp mot rettsrundene som er ventet å starte de neste par månedene.

Når de pårørende samles søndag på Giglio for å minnes de døde, ligger «Costa Concordia» fortsatt på siden som en uhyggelig påminner om katastrofen som kunne blitt unngått. BBC beskriver den pågående bergingsaksjonen som en av de største i maritim historie.

Cruiseskipet skulle etter planen rettes opp og taues til opphogging i løpet av våren, men hele aksjonen drøyer nå til en gang en etter sommeren. Planen, i bunn og grunn, er å rulle den opp og stabilisere ved hjelp av metallbokser sveiset fast til siden.

Deretter er håpet at det er mulig å frakte skipet, som fortsatt inneholder mange tonn råtten mat, møbler og passasjerenes personlige eiendeler, intakt ut av havna, skriver BBC.