- Kapteinen var i sjokk

- Kapteinen var i sjokktilstand. Sleipners maskinist kastet i dag nytt lys over kaoset på broa etter grunnstøtingen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Mitt inntrykk av kapteinen var at han var i sjokktilstand, forklarte maskinist Leiv Sørbø (59) for undersøkelseskommisjonen i formiddag.

Gjorde kapteinen noe etter forliset? spurte kommisjonen

- Ikke noe som jeg registrerte.

I samme rom

Maskinisten sitter i overvåkningssentralen sammen med kapteinen og styrmannen. Dermed er det klart at mannskapet måtte ha visst at passasjerne var i livsfare like etter grunnstøtingen. Likevel ble ikke redningsflåtene satt på sjøen.

Et av mysteriene etter Sleipner-ulykken, som kostet 16 mennesker livet, er nettopp hvorfor det ikke ble satt ut redningsflåter i løpet av de 45 minuttene etter at hurtigbåten grunnstøtte og begynnte å ta inn vann.
- Jeg var opptatt med å trykke i gang lensene bakover. Da jeg kom til styrbordrommet ble jeg klar over at vannet hadde trengt inn allerede, forklarte Sørbø.

For komplisert

Aftenposten skriver i dag at sjøfartsdirektoratet forkastet evakueringsplanene for Sleipner i desember i fjor. Likevel fikk fergene midlertidig seilingstillatelse.

Det er dermed avdekket hvorfor Sleipner ikke fikk gå i trafikk når bølgehøyden var over en meter: Sjøfartsdirektporatet forkastet rederiets evakueringsplaner for Sleipner og søsterskipet Draupner i fjor. Direktoratet stilte spørsmål ved om systemet for evakuering var for komplisert.

«Sjøfartsdirektoratet vil ikke godkjenne det nevnte system. Etter direktoratets mening er ikke sikkerheten til passasjerene ivaretatt med en manuell vinsj og arrangement for sikkerhetslås på evakueringsdekket», skrev direktoratet til rederiet.