BROEN BLE TATT AV VANNET: - Det var nifst, sier Kåre Sperstad til Dagbladet.
BROEN BLE TATT AV VANNET: - Det var nifst, sier Kåre Sperstad til Dagbladet.Vis mer

Kåre (67) så hele brua bli løftet vekk av vannmassene: - Det var nifst

Flere bruer er nå truet av de massive vannmassene. Blant annet bruer som tilhører flere fylkesveier.

- Det var nifst. Jeg så det akkurat. Det var noen trær som veltet og presset mot brua. Så ble den reist opp før vannet tok den med seg, sier Kåre Sperstad (67), som til vanlig jobber som snekker i Bråtå Snikkerlag.

Brua, som heter «Dyringsbrua», fører til et mindre hyttefelt med om lag 70 - 80 hytter, ifølge lokalavisa Fjuken. Brua ligger ved Liavassosen i Skjåk. Ettersom det er høstferie kan det være flere som befinner seg i området, skriver avisa.

Det er store vannmasser som nå flommer nedover Lom og Skjåk, og det er nå satt ned krisestab en rekke steder i Gudbrandsdalen.

- Det er voldsomt og det er skremmende. Også en stor høyspentledning har gått ned i vannet, og vi er nå uten strøm, forteller Sperstad. Han frykter nå at vannet vil stige enda mer.

- Det ser ikke ut som regnet har tenkt til å gi seg, sier Sperstad.

Flere bruer er truet

Statens Vegvesen frykter nå at enda flere bruer vil gå. Blant dem viktig fylkesvei-bruer.

- Det som jeg nå kan bekrefte er at at en brupilar i Marlo Bru ved fylkesvei 483 har knekt, og at brua dermed har blitt stengt. Vi vurderer også Skamsar bru ved fylkesvei 15 fortløpende. Det er også store utfordringer ved en bru ved fylkesvei 10. Vi fyller nå med sprengstein for å forsøke å avlaste brukarene, sier Asbjørn Stensrud, drifts- og vedlikeholdssjef i Statens vegvesen.

Han opplyser at brua ved Liavassosen er en kommunal vei.

Til Dagbladet har Statens Vegvesen tidligere opplyst at følgende strekninger er stengt:

  • Fylkesvei 55 over Sognefjellet mellom Lom og Sogn er stengt ved Røisheim.
  • Riksvei 15 mellom Skjåk og Stryn er stengt ved Bismo.

- Tror du flere bruer vil ryke?

- Det er veldig store vannmasser og det er veldig krevende arbeid for maskiner og folk. Vi jobber hardt for å unngå skader, sier Stensrud.