Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Kast maskene

Muslimers forhold til homofili preges av trippelmoral og homofobi, skriver Trude Ringheim.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«JEG TROR MAN KAN telle antall homofile muslimer i Norge på ei hånd», sier leder for Islamsk Råd, Senaid Kobilica, til Aftenposten. Siden han ikke har sett dem, er han skeptisk til at de finnes. Topplederen for paraplyorganisasjonen for islamske trossamfunn i Norge benytter den vanlige teknikken muslimer møter homofile med: Total fornektelse. Som kjent påsto Irans president Mahmoud Ahmadinejad at det ikke finnes homoseksuelle i Iran. Det forhindrer ikke at 4000 homofile skal være drept siden 1980. Homofili er forbudt i Iran. Men kjønnsskifteoperasjon er lovlig.

Kaltham Alexander Lie (45) kritiserte muslimske religiøse ledere for slett menneskesyn. Han kjenner rundt 100 norske homofile muslimer, blant disse menn som er gift og har barn. Kaltham, som er fra Irak og kaller seg uhelbredelig homofil, ble fengslet og torturert for sin legning før han kom til Norge som flyktning. Han kan nok presentere Kobilica for noen homser hvis han skulle ønske å bli noe mer opplyst.

KALTHAM ER EN av hovedpersonene i «Gender Me», filmen til Nefise Özkal Lorentzen som har premiere i dag, i regi av Fritt Ord. Hun har laget en nydelig, kreativ dokumentar. Regissørens animerte grep er å la den fantastiske eventyrfortelleren Scheherazade fra «Tusen og en natt» komme tilbake for å fortelle om dragartister i Istanbul, en mann som skjuler seg bak maske samt de norske flyktningene Kaltham og Mansour.

FILMEN BLIR ET INNLEGG i debatten. Forstanderen i Det islamske forbundet, Basim Ghozlan, sier i Dagbladet at homofili er synd som bør kureres. På nettstedet islam.no, som Ghozlan er ansvarlig for, omtales homofili som en test på linje med hørsels- og synshemninger og uførhet. I Klassekampen er Ghozlan plutselig åpen for å endre mening om homofili hvis argumentene er gode nok. Godeste Ghozlan er flink til å moderere seg, det kalles også å fossro, når det er lurt. Han er gift med Lena Larsen, tidligere leder i Islamsk Råd, og vet utmerket godt hva norske myndigheter forventer. Men det er ofte vanskelig å vite hva Ghozlan egentlig mener. Han frykter for eksempel at flere vil klassifisere seg som homoseksuelle hvis homofili blir akseptert. Merkelappen er problemet, ikke hva slags aktiviteter folk faktisk bedriver. Dobbeltmoralen er påfallende. Homofile må fortsette med sine doble og triple liv.

MUSLIMER MENER KORANEN forbyr homofili. Også unge, sekulære muslimer for eksempel i Oslo er ofte svært homofobe. Islam & homodebatten tok av da lederen for Islamsk Råd ikke ville ta klart avstand fra dødsstraff. I stedet sendte rådet homosaken til det europeiske Fatwa-rådet. I motsetning til hva Kobilica tror, er homosex utbredt i mange muslimske land. Sosialantropolog Unni Vikan har for eksempel skrevet om dette. Kobilica og Ghozlan trenger homoskolering. De kan ta seg en tur til Marokko, Egypt eller Iran. Homoturisme og gutteprostitusjon er her et kjent fenomen. På 70-tallet reiste norske homser til Marokko og Tunis for å kose seg. Amerikanske homser har dratt til Teheran. Sex med menn er også utbredt i hæren og andre mannsmiljøer. Mannesex oppfattes som en sikkerhetsventil for å beskytte kvinner. Det er like fullt tabu. Den kollektive fortielsen er total. Alle vet og ingen vet. Unni Vikan kaller det «viljen til ikke å vite». Å bryte tausheten er ærekrenkende.

ISLAM SKILLER STRENGT mellom den aktive og passive part i seksualakten. I muslimske samfunn kalles oftest bare den penetrerte part for homofil. Den penetrerende part er bare en vanlig mann. Mens mange er liberale til situasjonsbetinget homoerotikk, er det uakseptabelt når en mann sier han elsker en annen mann. Vestlig homofili oppfattes som en trussel mot ekteskapet, reproduksjonen og islam.

Det er fare for at forandring tar lang tid, også i Norge. Desto viktigere er det å presse på. Det handler om menneskerettigheter. Igjen har skuffende få liberale muslimer og politikere med muslimsk bakgrunn kommet på homobanen.

KRONPRINSESSE Mette-Marit åpner filmfesten. Kaltham har møtt henne før, som gjest ved kronprinsparets gjestebud på Skaugum før jul. Hans glede ble ødelagt da den palestinske avisa Donia-AlWatan la ut bilde der han hilser på Mette-Marit, og kaller ham nedlatende en aktivist for seksuelle avvik. Han latterliggjøres. Implisitt ligger kritikken av kronprinsparet som har sunket så dypt at de omgås slike «utskudd». Nasjonen er fordervet. Takk og pris for det.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media