ROMSÅS (Dagbladet): - Vi dobler innsatsen til reasfaltering og reparasjon av hull i veibanen og bevilger 50 millioner ekstra. Nå er det skummelt både for bilister, men særlig syklister og gående og ferdes i Oslo. Det kan være farlig, sier byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav i Oslo.
Stav møter sammen med byrådsleder Raymond Johansen (Ap) Dagbladet på Orremyr på Romsås i Oslo. Her ligger en av veiene som nå skal repareres med friske midler som kommer i det reviderte Oslo-budsjettet tirsdag.
Klimaet gir dårlige veier
Johansen innrømmer at han ikke er stolt over veiene i Oslo. I en kartlegging i vår er én av fire meter Oslo-vei i for dårlig forfatning.
- Nå skal det lukte asfalt i Oslo i sommer. Mange liker lukten av asfalt, og nå er det nødvendig. Jeg kjører bil og har selv opplevd å høre et hardt dunk etter å ha kjørt over et høl i veien. Det har mange Oslofolk opplevd, og nå bruker vi midler for å ivareta myke trafikanter og bilene, sier Johansen.
I 2022 brukte Oslo 400 millioner til drift og vedlikehold mot 273 millioner da de tok over i 2015. I samme periode har Oslos budsjett økt fra 55 til 90 milliarder.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger