Katastrofe-alarm i NSB

NSB ser meget alvorlig på akselbruddet på toget Signatur, og sammenlikner skaden med årsaken til den grusomme togkatastrofen i Tyskland i 1998, der over 100 personer døde. Samtlige hurtigtog i Norge ble i går tatt ut av trafikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NSB håper at de første Signatur-togene og flytogene blir satt i drift tidlig i dag. Men dette avhenger at nattas analyser og tester av togsettene. I går morges ble Signatur-togene på Sørlandsbanen og Dovrebanen, og samtlige flytog på Gardermobanen er satt ut av drift. Seinere kunne forbløffede eksperter fra Det Norske Veritas konstatere at drivakslingen på det nær sagt splitter nye Signatur-toget var røket tvers av.

- Vi ser veldig alvorlig på dette. Hjul og akslinger fikk veldig stor oppmerksomhet i Tyskland etter ulykken i 1998, sier Tom Ingulstad, direktør for drift og teknikk i NSB.

Slo alarm

Akselbrudd har vist seg å være noe av det verste som kan skje med et hurtigtog. I juni for to år siden raste ekspresstoget fra München til Hamburg rett inn i en betongbru i 200 kilometer i timen. 101 personer omkom og 119 personer ble til dels meget hardt skadd i Europas alvorligs-te togulykke. Også her var det hjulet på toget som var ødelagt og forårsaket avsporingen.

Alvorlig feil

Katastrofen bidrar til at NSB tar akselbruddet på Signatur-toget ved Nelaug stasjon så alvorlig. Togsettet hadde lav fart og hendelsen var relativt udramatisk. Men da det ble oppdaget hva som hadde skjedd, ble det slått full alarm. Alle tolv Signatur-tog og samtlige femten flytog har samme type hjul og akslinger, og ble satt ut av drift.

Hendelsene ble tatt så alvorlig at også samferdselsminister Terje Moe Gustavsen ble holdt orientert.

- Dette er alvorlig og uheldig. Men jeg er glad for at hensynet til sikkerhet gjør at samtlige tog blir sjekket. Folks sikkerhet er det viktigste, sier Terje Moe Gustavsen til Dagbladet.

I går ettermiddag begynte ekspertene fra Veritas å undersøke samtlige togsett med den aktuelle drivakslingen, på jakt etter sprekkindikasjoner.

<B>UNDERSØKER:</B> Uhellskommisjonens leder, trafikksikkerhetsdirektør Ove Skovdahl i Jernbaneverket, sjekker hjulet som brakk av Signatur-toget på Nelaug stasjon.