Mindre samarbeid: Mack Ølbryggeri mistet en bråte utsalgssteder da Rema-avtalen bortfalt utenfor Nord-Norge. Foto: Mack
Mindre samarbeid: Mack Ølbryggeri mistet en bråte utsalgssteder da Rema-avtalen bortfalt utenfor Nord-Norge. Foto: MackVis mer

Katastrofeår for norsk øl

Tapet av Rema-avtalen førte til store konsekvenser for Macks Ølbryggeri, som blant annet måtte nedbemanne.

Finansavisen: 2017 ble et tøft år for Mack, kjent som verdens nordligste bryggeri, skriver Finansavisen.

Rema implementerte en ny strategi på starten av fjoråret, som innebar en satsing på lokale ølbryggerier i lokalmarkedene. Mack var en av flere leverandører som ville slite med å få hylleplass.

- Mack var tvunget til å sette i gang umiddelbare tiltak som et resultat av Rema-krisen, sier Jostein Børge, styreleder for Ludwig Mack.

UTEPILS TIL BLODPRIS: Så snart sola titter frem, er det flere steder som åpner for uteservering av mat og drikke. Den norske ølen er kjent for å være dyr i internasjonal sammenheng, men hvor mye er vi egentlig villige til å betale for en kald øl når det frister som mest? Video: Ørjan Ryland Vis mer

Fjoråret ble dermed preget av en omstillingsprosess, samt å forsterke satsingen på nye markedsområder.

Ludwig Mack er morselskap og eier datterselskapet Macks Ølbryggeri, som igjen eier Ludwig Mack Brygghus og i overkant 46 prosent av Mack Øst.

Måtte nedbemanne

Den nye strategien i Rema fikk store konsekvenser for ølbryggeriet.

Blant annet måtte konsernet nedbemanne fra 127 til 115 faste ansatte.

Selskapet måtte også gjennomføre store kostnadskutt for å tilpasse seg den nye situasjonen. Børge synes imidlertid det er positivt å se at forbrukerne tydelig setter pris på Mack-ølet.

- Forbrukere i både sør og nord viser et sterkt ønske om å beholde Mack. Gode salgstall og økte markedsandeler i de kjedene der Mack-øl selges er et godt bevis på dette, konstaterer han.

Rema og Mack ble enige om å fortsette samarbeidet i Nord-Norge for øl og enkelte siderprodukter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nytt anlegg

Mack har gjennomført et større investeringsprogram for å øke produksjonskapasiteten og forbedre innovasjonsevnen. Blant annet har eierne i Mack investert i et nytt og moderne bryggeri i Nordkjosbotn.

- Vi har som mål mot å bli en lettbent og innovativ norsk partner for dem som ønsker et alternativ til de internasjonale ølgigantene. Det nye anlegget gjør selskapet i stand til å nå denne målsettingen, sier Børge.

Mack har i 2017 også gjennomført et omfattende kostnadsreduksjonsprogram, og forventer full effekt av dette i 2019. Dette vil være første driftsår uten store omveltninger, står det i årsberetningen.

Øker eksporten

Mack har samtidig hatt et gjennombrudd utenfor Norge, blant annet med flere avtaler i Sverige.

- Eksport av produktene kan forhåpentligvis over tid bli et viktig tilleggselement for Mack. Selskapet ønsker å bli tredje største aktør i det norske markedet, samt vokse stein for stein utenfor Norge, sier Børge.

Framtidsutsiktene for bryggeriet er bedre enn på mange år. Ifølge Børge har selskapet lykkes med veksten allerede i år, og selskapet forventer å se god bedring i tallene i 2018.

- Vi gleder oss til å se resultatene av mange års hard jobbing for å gjøre Mack til en nasjonal aktør, sier han.

Flere økonomisaker:

Buffett-selskap til topps

Små leiligheter trekker opp boligprisene