Katastrofebrannen slukket

Brannen ombord i «Prinsesse Ragnhild» er nå under kontroll og slukket med kjemikalier. Alle passasjerene er evakuert og er på vei inn til Gøteborg. Foreløpig er det ikke kommet meldinger om at noen er alvorlig skadd, men flere av passasjeren er i sjokk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tre andre passasjerferger har kommet havaristen til unnsetning og plukket opp passasjerer. Et av skipene er Stena Danica, som har tatt i mot omlag 500 passasjerer.

- Flere passasjerer er bragt inn til land med helikopter for behandling av sjokkskader. Enkelte passasjerer har også fått lettere røykskader, sier informasjonssjef i Stena Line, Åsa Lindell Byström til svensk tv.

Evakuering over

De 1167 passasjerene er nå evakuert. Det meste av mannskapet på 172 er fortsatt ombord i skipet. Redningshelikopter fra Norge, Sverige og Danmark deltar i natt i den dramatiske redningsaksjonen.

- Flere båter oppholder seg i umiddelbar nærhet av «Prinsesse Ragnhild» og deltar i redningsarbeidet, opplyser pressetalsmann Anders Bang-Andersen, ved Hovedredningssentralen på Sola.

Like før klokken 03.00 ble et Sea King-helikopter og to Bell-helikopter fra Rygge sendt til Kattegat for å bistå i redningsarbeidet.

Tilsammen deltar 9 helikoptere, 3-4 fiskefartøyer, en rekke redningsfartøy og tre andre passasjerferger i redningsaksjonen.

«Prinsesse Ragnhild» var på vei fra Kiel til Oslo da brannen brøt ut ved 02-tiden i natt. Havaristens posisjon var i natt midt i mellom Göteborg og Skagen i Kattegat, like øst for Vinga fyr utenfor Gøteborg.

Mayday

Klokken 02.34 sendte skipet ut SOS-signal, opplyser redningstjenesten i Gøteborg, som organiserer redningsarbeidet. Evakueringen startet mens Kiel-båten lå like utenfor Uddevalla i Sverige.

Det ble umiddelbart iverksette maksimal katastrofealarm. Alt som er av brannmannskaper har blitt kalt inn, og flere av redningsmannskapene er fløyet ut til skipet.

Sea Kinghelikopteret som gikk fra Rygge i natt plukket opp spesialtrente brannmenn i Larvik, som skulle bistå i slokningsarbeidet ombord på «Prinsesse Ragnhild. Brannvesenet i Oslo, som har spesialutstyr for skipsbranner, er ikke blitt bedt om å bistå foreløpig.

Brant under dekk

Brannen brøt ut under dekk klokken like etter 02-tiden i natt. Brannen brøt ut i skipets hovedmotor i maskinrommet. Mannskapet forsøkte å slukke brannen i omlag 40 minutter før man valgte å evakuere passasjerene i livbåtene.

Først to og en halv time etter at brannen brøt ut klarte spesialmannskaper fra brannvesenet å slukke brannen. Det skjedde ved å sprøyte kjemikalier inn i skipets maskinrom. Det var CO2-gass som ble sprøytet inn i maskinrommet.

Ingen har foreløpig klart å ta seg ned til maskinrommet på grunn av den sterke varmen.

Eid av Color Line

«Prinsesse Ragnhild» ble bygd i 1981 ved HDW-verftet i Kiel. Skipet ble ombygd i 1992 da Color Line-gruppen tok over skipet. Passasjerfergen kan ta tilsammen 1875 passasjerer, slik at det ikke var fullbooket i natt da det brøt ut brann. Skipet kan også frakte 770 personbiler.

Godt vær

Været i området var i natt meget bra. Dette har vært til stor hjelp for redningsmannskapene. Været i sjøen utenfor Gøteborg kan til tider være ganske så dårlig med høy sjø. I natt lå derimot sjøen som et speil og vinden var minimal