Katastrofen avverget

HAMAR/OSLO (Dagbladet): Flere hundre mennesker var i livsfare da to tog på samme spor fikk grønt klarsignal samtidig. Katastrofen var bare minutter unna da en togleder på Hamar oppdaget situasjonen, og via togradio fikk han avverget et sammenstøt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nok en gang står jernbanen i Norge overfor en meget alvorlig nestenulykke, eller «uønsket hendelse», som det kalles. Menneskelig svikt er trolig årsaken til at begge togene fikk grønt signal. To representanter fra Jernbaneverkets uhellskommisjon etterforsket i går kveld og i natt årsaken til hendelsen.

På grunn av anleggsarbeider på Ottestad stasjon, sju kilometer sør for Hamar på Dovrebanen, ble det ved 18-tida i går innført såkalt manuell drift. Det betyr at en togekspeditør på Ottestad stasjon og en togekspeditør på Hamar stasjon bruker hvert sitt stillverk for å stille signalene. Når et tog får grønt signal, er det togekspeditøren som stiller det i grønt. Togekspeditørene er i telefonkontakt med hverandre for å styre trafikken sikkert. Vanligvis er denne strekningen fjernstyrt. Da er det togledelsen på Hamar som styrer trafikken.

Togleder årvåken

Hendelsen inntraff klokka 19.05. Intercitytog 327 fra Oslo til Hamar sto på Ottestad stasjon, og hadde fått grønt signal for å kjøre til Hamar. Samtidig sto ekspresstog 44 fra Trondheim til Oslo på Hamar stasjon. Disse to togene skulle krysse hverandre, passere hverandre på hvert sitt spor, på Hamar stasjon. Denne kryssingen er ordinær, og står oppført i lokførernes og togekspeditørenes krysningsplan. Toget på Hamar skulle altså vente til toget fra Ottestad hadde passert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Likevel fikk toget på Hamar grønt signal, og la ut på strekningen mot Ottestad. På Ottestad står Intercitytoget, med grønt signal ut på den samme strekningen, i motsatt retning. Situasjonen er meget kritisk, og katastrofen er bare minutter unna.

Heldigvis for passasjerene satt redningen på togledersentralen på Hamar. En togleder så på sin skjerm at signalet ble stilt grønt på Hamar, og at det sørgående toget kjørte ut på sporet. Toglederen reagerte resolutt, og ringte opp lokføreren på det nordgående toget på togradioen, og fikk stoppet det før det kjørte ut på strekningen. Det sørgående toget ble ikke stoppet, men ble ført inn i et annet spor på Ottestad stasjon.

- Jeg kjenner ikke detaljene rundt hva som skjedde på togledersentralen, men togleder har vært årvåken. Det ble reagert umiddelbart og etter boka da det skjedde, sier fungerende informasjonsdirektør Kjell Bakken i Jernbaneverket.

Ekstrabemanning

Hadde ikke toglederen oppdaget feilen, ville de to togene etter all sannsynlighet lagt ut på sporet mot hverandre. Under høringene etter Åsta-ulykken på Hamar ble det kjent at toglederne hadde flere skjermer å studere, og at ikke alle skjermer ble fulgt kontinuerlig.

I går var det ekstrabemanning på togledersentralen i forbindelse med den manuelle driften.

Hadde togene kjørt mot hverandre, hadde togene bare hatt fire- fem minutter før de hadde støtt sammen. I denne tida hadde toglederen hatt mulighet til å ringe begge tog for å stoppe dem. Den siste muligheten hadde vært å kutte kjørestrømmen. Likevel var det av utrolig betydning at det nordgående toget ble stoppet. Med lange bremselengder for togene, teller hvert sekund dersom tog på kollisjonskurs skal stoppes.

Lokføreren på det sørgående toget ble tatt ut av tjenesten, og lokføreren på det nordgående nektet etter det Dagbladet har fått fortalt å kjøre videre da hendelsen ble kjent. Også toglederen på Hamar, som reddet situasjonen, ble rutinemessig tatt ut av tjeneste for å forklare seg om hendelsen.

  • Det oppsto store forsinkelser på strekningen etter hendelsen, da både Jernbaneverket og NSB måtte skaffe nytt personell til å bemanne stasjonene og togene.