Katta i sekken

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Toppsjefen i NSB BA, Osmund Ueland, kan ha kjøpt katta i sekken. Han har vært blåøyd nok til å ta et stortingsvedtak for en garanti og har bestilt krengetog for 1350 millioner kroner. Bestillingen skjedde først etter at Stortinget hadde lovet å investere 1600 millioner kroner over fire år i nødvendige tilpasninger på Sørlands-, Dovre- og Bergensbanen. NSB BAs styre hadde gjort det klart for Stortingets samferdselskomité at 1000 millioner kroner var langt for lite. Da måtte man ta deler av Sørlandsbanen ut av planene. Det ønsket ikke stortingsflertallet og lovet de 600 ekstra millionene.
  • Når politikerne nå løper fra sine løfter, river de bokstavelig talt skinnegangen vekk under det ferske særlovsselskapet. Det er verken god bedriftsøkonomi eller samfunnsøkonomi. NSB BA vil ikke ha annen glede av sine høyhastighetstog enn store regninger, som selskapet i verste fall må be Stortinget om å dekke.