MØTTES: Ken-Ivar Myrvold (t.v) fikk Tom Rune Hansen sine kredittopplysninger i posten.
MØTTES: Ken-Ivar Myrvold (t.v) fikk Tom Rune Hansen sine kredittopplysninger i posten.Vis mer

Ken-Ivar fikk Toms kredittopplysninger

Nå anmelder de to forholdet som brudd på personvernloven.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet:) Brevet med kredittvurderingen er utsendt fra Wisma Collectors gjennom selskapet Experian, og har Ken-Ivar Myrvolds navn i konvoluttvinduet. Likevel er det Tom Rune Hansen sin personlige økonomi som er brettet ut på papiret, og navnet hans står i sidekanten på brevet.

- Det første jeg tenkte var; hvis disse opplysningene har havnet hos meg, hvilken postkasse har mitt brev havnet i? Det ga meg en ekkel følelse, sier Myrvold til Dagbladet.

Tok kontakt
Tom Rune Hansen bor på Kvål i Melhus kommune i Sør-Trøndelag, mens brevet han egentlig skulle ha havnet hos Myrvold som bor på  på Tanum i Klæbu kommune i samme fylke. Myrvold mottok brevet fredag, og søkte raskt opp Hansens nummer for å slå på tråden. I den andre enden var ikke Hansen sikker på om han trodde det han hørte.

- Jeg trodde først det var en spøk. Da begynte han å lese opp både betalingsanmerkninger, trekk i lønn, inntekt og skatt helt tilbake til 2009. Da skjønte jeg alvoret, sier Hansen til Dagbladet.

Hansen er glad for at opplysningene hans havnet hos et hederlig menneske, og nølte ikke med  reise og besøke Myrvold.
De to er ikke alene. Kredittinformasjon til over 30.000 nordmenn ble sendt til feil adresse fra Experian.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er utrolig at en helt fremmed kan få fatt idisse opplysningene. Det var ekkelt og det er et brudd på personvernloven, mener Hansen.

Krenket
Myrvold forteller at hendelsen har vært svært ubehagelig både for ham selv og hans nye bekjentskap.

- De har krenket ham, og det har krenket meg. Ingen fortjener å få personopplysningene sine sendt ut på ville veier, sier Myrvoll.

Nå er de to ivrige etter å finne ut hva som egentlig har gått galt, og forfølge saken videre.

- Noen har dummet seg skikkelig ut. Hvem det er skal vi undersøke på mandag, sier Myrvold til Dagbladet.

Experian beklager

Det er en glipp i pakke- og sendeprosessen hos en underleverandør som skal være årsaken til feilsendelsen i følge kredittopplysningsbyrået Experian.

- Vi beklager dette, og skjønner at situasjonen kan oppleves som dramatisk for de enkelt, sier direktør for Experian, Tina Sandnes Rellsve til Dagbladet.

Hun presiserer at Datatilsynet er varslet om situasjonen og at det ikke skal være fare for identitetstyveri på bakgrunn av opplysningene som ble sendt ut.

- Alle skal nå ha fått et beklagelsesbrev, sier Experian-sjefen.

BEKLAGER: Direktør for Experian beklager situasjonen, men mener feilsendingen er uten dramatikk.
BEKLAGER: Direktør for Experian beklager situasjonen, men mener feilsendingen er uten dramatikk. Vis mer