Keplerteleskopet har funnet 10 jord-lignende planeter: - Vi er ikke alene

Har funnet 219 nye planeter bortenfor vårt solsystem.

NYE PLANETER: I denne artistiske gjengivelse ses noen av de 219 nye planete, 10 av dem jord-ligenende, som NASA har identifisert. Foto: NASA / JPL-Caltech via AP / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Finnes det liv i universet? Er vi alene? Finnes det andre beboelige planeter, langt der ute?

Spørsmålet har vært et av de mest interessante siden mennesker begynte å feste blikket på opp på stjernehimmelen for å utforske stjerner og planeter langt, langt borte.

219 nye planeter

Og helt ferske oppdagelser gjør at NASA-forskere mener at vi trolig ikke er alene i universet.

Astronomer har nemlig nylig oppdaget 219 nye planeter bortenfor vårt solsystem. 10 av dem kan være omtrent like store og ha samme temperatur som jorda, skriver The Guardian.

De 10 planetene er av stein og i den såkalte «beboelige sonen», der flytende vann kan forekomme.

Forskere mener at vann er helt essensielt for at det skal kunne finnes liv.

- Et viktig spørsmål for oss er: «Er vi alene?» Kanskje Kepler i dag forsøker å si til oss, indirekte... At vi ikke er alene, sa forsker Mario Perez under en pressekonferanse tirsdag.

De siste funnene gjør at antall planter som kan være lik jorda er cirka 50. I løpet av fire år har forskere, ved hjelp av Kepler-teleskopet, funnet 2335 planeter. I tillegg har de funnet ytterligere 1699 himmellegemer som kan være planeter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.