TRØBBEL PÅ FLYPLASSEN: USAs utenriksminister John Kerry må stadig booke seg inn inn på kommersielle rutefly for å komme hjem, ettersom hans eget, populært kalt «Kerry Air» (i bakgrunnen), stadig oftere går i stykker. Bildet er fra en mindre problematisk reise, der ministeren venter på at flyet skal tankes før avgang fra Ramstein i Tyskland. Foto: AP Photo/Lucas Jackson/NTB Scanpix
TRØBBEL PÅ FLYPLASSEN: USAs utenriksminister John Kerry må stadig booke seg inn inn på kommersielle rutefly for å komme hjem, ettersom hans eget, populært kalt «Kerry Air» (i bakgrunnen), stadig oftere går i stykker. Bildet er fra en mindre problematisk reise, der ministeren venter på at flyet skal tankes før avgang fra Ramstein i Tyskland. Foto: AP Photo/Lucas Jackson/NTB ScanpixVis mer

Kerry måtte sette igjen flyet sitt i Wien

Flykrise for USAs utenriksminister

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Stadige feil med USAs utenriksminister John Kerrys fly er blitt en flau kattepine for den svært travle ministeren.

Før helgen brøt flyet hans sammen for fjerde gang i år - og for andre gang på bare tre måneder, melder nyhetsbyrået AP. Flyet ble stående igjen i Wien mens Kerry pent måtte finne seg i å ta et rutefly den ni timer lange veien hjem til USA.

Det er ikke bare brysomt, men rett og slett en krise når man er den fremste utsendingen til verdens mektigste mann.

1220 timer i lufta USAs utenriksminister disponerer en luftforsvarsversjon av passasjerflyet Boeing 757, eller C-32 som den militære betegnelsen er. Det er mindre, men iført samme dekor som president Barack Obamas berømte «Air Force One».

Men viktigst av alt har utenriksministeren liknende fasiliteter om bord, som telefoner, sikre kommunikasjonslinjer, datalinker, kontorplass og selvfølgelig det siste innen flysikkerhet - inkludert en egen hær av Secret Sevice-agenter.

Og det er derfor problemene hoper seg opp når flyet står. Som utsendingen til verdens mektigste mann, er han også en av verdens travleste menn. Og da blir ni timer om bord i et rutefly fra Wien ulidelig.

Nesten hvert minutt John Kerry flyr er fullbooket i utenriksministerens avtalebok. Det er kanskje ikke så rart, ettersom han har tilbrakt svimlende 1220 timer i lufta bare hittil i år. Det er 50 døgn i lufta de siste 10 månedene.

- Ikke mulig AP skriver at før Kerrys ni timer om bord i ruteflyet fra Wien til Washington, hadde utenriksministeren tilbakelagt 911 000 kilometer i lufta i løpet av 2014.

- Hvert minutt av dagen er planlagt. Det finnes ikke en eneste flytur hvor ikke utenriksminister Kerry holder telefonkonferanser via sikker oppkopling, eller mottar sensitive oppdateringer om den nasjonale sikkerheten, eller leser hemmelige notater eller briefer, sier utenriksdepartementets talsperson Jen Psaki til AP.

RIVER SEG I HÅRET: På denne turen, til Wien, gikk det ikke så bra. En drivstofftank sprang lekk, og kabinen ble fyllt av avgasser. John Kerry måtte pent finne seg i å tilbringe ni timer på kommersielt rutefly uten sikre telefonlinjer og med vilt fremmede medpassasjerer. Foto: REUTERS/Carolyn Kaster/NTB Scanpix
RIVER SEG I HÅRET: På denne turen, til Wien, gikk det ikke så bra. En drivstofftank sprang lekk, og kabinen ble fyllt av avgasser. John Kerry måtte pent finne seg i å tilbringe ni timer på kommersielt rutefly uten sikre telefonlinjer og med vilt fremmede medpassasjerer. Foto: REUTERS/Carolyn Kaster/NTB Scanpix Vis mer

- I den verden vi lever i, utøves fortløpende og avgjørende diplomati via telefon og sikre linjer. Ikke noe av dette er mulig når utenriksministeren flyr kommersielle rutefly uten sikker kommunikasjon med hundrevis av fremmede om bord, sier hun.

Måtte snu C-32-flyene som brukes av regjeringsmedlemmene i USA er fra 90-tallet, noe som stadig flere ytrer sin misnøye om. Også Hillary Clinton hadde flyproblemer da hun var utenriksminister. Et av dekkene eksploderte under landing i Dubai, noe som førte til en ekstra overnatting. Men Clinton slapp i det minste å fly vanlige rutefly.

Kerry har derimot fått muligheten til å fylle på bonuskortet i det siste. I august sviktet elektronikken om bord «Kerry Air» til de grader, hvor en sliten, og ganske sikkert irritert utenriksminister, måtte avslutte en diplomatisk maratonrunde rundt jorda ved å fly rutefly fra Hawaii til Washington.

I januar opplevde han flytrøbbel i Sveits, mens det i mars oppsto mer trøbbel i London. Men disse hendelsene førte heldigvis bare til forsinkelser.

Årsaken til denne ukas problemer var lekkasje i en drivstofftank. Kabinen skal ha blitt full av avgasser, og en flytekniker som skulle reparere lekkasjen måtte behandles etter å ha blitt dårlig.

Kerry måtte sette igjen flyet sitt i Wien