Ketchupproblemet er løst - nå blir det slutt på dette

Verdenssensasjon kan føre til milliarder i besparelser og en slutt på en hel verdens evige frustrasjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): «Ketchupeffekten» kjenner vi alle til. Du står og rister og rister på den nesten tomme ketchupflaska uten å få ut noen verdens ting. Så plutselig kommer «alt» sammen på en gang med gris utover kjøkkenbenken og klær som resultat.

Nå har forskere ved det amerikanske prestisjeuniversitetet Massachusetts Institute of Technology løst problemet som har irritert en hel verden siden man begynte å helle mat på flasker.

Oppfinnelsen, som har fått navnet LiquiGlide, gjør takket være nanoteknologi innsiden av glassflasker så glatte at alt matinnhold - til siste dråpe - renner pent ut, uten noe søl, risting eller frustrasjon. Du kan se en demonstrasjonsvideo øverst i denne saken.

Enorme besparelser Det er PhD-kandidat Dave Smith ved MIT som har ledet forskningsarbeidet, som ble gjennomført i løpet av to hektiske måneder.

Et av problemene forskerne møtte var at det er store begrensninger i hva slags materialer man kan bruke i emballasje i matindustrien, men Smith forsikrer at LiquiGlide er helt trygt.

- Det som var morsomt da vi holdt på med forskningen, var at mange lurte på om mat som blir igjen i flasker er noe stort problem. Men da kunne jeg fortelle dem at bare sausmarkedet i USA er på 17 milliarder dollar (drøye 300 kr per amerikaner, journ.anm.), sier Dave Smith til Co.Exist.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer