FOR LITE KETSJUP: En ketsjupkrig i Israel har ført til at matvaregiganten Heinz må droppe sitt mest kjente merkenavn i landet. Foto: Scott Olson/Getty Images/AFP/NTB scanpix
FOR LITE KETSJUP: En ketsjupkrig i Israel har ført til at matvaregiganten Heinz må droppe sitt mest kjente merkenavn i landet. Foto: Scott Olson/Getty Images/AFP/NTB scanpixVis mer

Ketsjupkrig i Israel: Får ikke lenger lov til å kalle denne ketsjup

- For lite tomater.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): En noe kinkig ketsjupkrig i Israel har ført til et dårlig utfall for den amerikanske matvaregiganten Heinz.

Aller mest kjent er selskapet for sin tomatketsjup, som har eksistert siden 1876.

Nå har imidlertid varsellampene begynt å lyse rødt hos israelske helsemyndigheter på grunn av en kraftig kampanje fra den israelske matvareprodusenten Osem, som produserer mye av ketsjupen som blir solgt i landet, skriver Times of Israel.

Mister ketsjup-merket I et udatert vedtak fra israelske helsemyndigheter er det besluttet at Heinz mister retten til å kalle produktet sitt for ketsjup på merkelappen. I stedet blir navnet «tomato seasoning» - «tomatkrydder» eller «tomatsmakstilsetning».

Vedtaket betyr at Heinz må endre på de hebraiske merkelappene. Flasker som selges med engelske merkelapper i landet, trenger ikke endres på, skriver Newsweek.

Ifølge BBC testet israelske Osem Heinz-ketsjupen i januar, og fant ut at den bare inneholdt 21 prosent tomat fra konsentrat. Israelske myndigheter krever en tomatkonsentrasjon på 41 prosent.

Ifølge Times of Israel kontrollerer Osem to tredeler av ketsjupmarkedet i Israel, og det er omfattende misnøye i landet med lokale monopoler som forstyrrer markedet og gjør utenlandske varer dyrere.

Ser rødt Selskapet Diplomat, som står for Heinz-distribusjonen i Israel ser rødt som følge av vedtaket. Da Osem satte i gang kampanjen med et brev til helsemyndighetene i januar, svarte Diplomat følgende.

- Selvsagt vil Osem, som har et monopol, være fornøyd hvis det bare var deres produkt som kunne selges i Israel, men deres påstander har ingen substans, sa en Diplomat-talsmann i januar ifølge nyhetsnettstedet Ynet.

Ifølge Haaretz vil Heinz' lokale distributør forsøke å endre de israelske reglene. Ifølge avisa er reglene i landet at ketsjup må inneholde ti prosent reine tomater prosent, Heinz-distributøren vil ha dette ned til seks prosent, og har ifølge avisa støtte fra helsemyndighetene.

Da ketsjupen ble testet i Dagbladet tidligere i sommer, kom den originale Heinz-ketsjupen fra det med terningkast tre. Det ble næringsinnholdet i de forskjellige variantene vektlagt, og konklusjonen for Heinz var «ikke spesielt mye tomater, en del salt».