Kidman synger ut

CANNES (Dagbladet): Verdenspressen viste seg fra sin beste side da Nicole Kidman (33) åpnet Cannes-festivalen i går. Ikke et ord om skilsmissen fra Tom Cruise: - Takk for at dere ikke spør.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kidman ville gjerne fortsette ekteskapet, men i forrige uke ble skilsmissen bekreftet, da paret gikk til retten og ba om delt foreldrerett for barna. Hun var i retten mandag i denne uka også, for å få beskyttelse fra en innpåsliten mann som så en mulighet når Cruise nå har forlatt henne.

Men proft og smilende stilte hun opp på fotosession, pressekonferanse og den røde løperen i Cannes i går, til ære for sin nye film «Moulin Rouge» . Pressen takket for oppmøtet med å holde seg til saken, altså filmen, bare én journalist ville vite hvordan hun egentlig hadde det:

- Det ville ikke være mitt valg, under omstendighetene, å svare på spørsmål om mitt privatliv, sa Kidman.

Vill musikal

Ikke ville hun synge heller: Kidman og kollega Ewan McGregor har inngått en pakt om aldri å stå opp og framføre noen av låtene de synger i «Moulin Rouge».

- Uansett hvor fulle vi blir, som McGregor sa det.

Australieren Baz Luhrmanns åpningsfilm i Cannes er planetens hittil villeste musikal. Hans kjærlighetshistorie fra bohemenes Montmartre anno 1900 om en pengelens forfatter og en kurtisane forpliktet til å selge seg til høystbydende, kan muligens få musikkpuritanere til å skjære grimaser.

Luhrmann blåser nesten helt i tidsriktige can can-melodier. Derimot tvinges Madonna, Sting, David Bowie, Elton John, Nirvana, Paul McCartney og «Sound of Music»-komponistene Rodgers og Hammerstein til å se stort på det: Samtlige og flere til har bidratt med låter vi får oppleve i garantert nye og uventede arrangementer.

Varme følelser

Ikke bare danser og synger Kidman og McGregor av hjertens lyst - sangtitler og verselinjer utgjør også essensielle deler av dialogen i en fantasifull, tilsiktet teatral sjangerlek fra Luhrmanns side. Hans håp er å holde oss naglet i sin verden til leken dramatisk er slutt.

- Det var lettere å spille ved hjelp av sangene, sier Nicole Kidman.

- De blir en forlengelse av følelsene og tillater deg å fortape deg i stoffet. Det oppsto en slags magi. Jeg må ha sunget 600 ganger for Ewan, men hver gang jeg sang, vekket det varme følelser for ham. Mange av låtene vi øvde inn er klippet bort, og vi sloss for hver og en av dem.

Å jobbe for Baz Luhrmann er ingen søndagsskole, en intens regissør som krever mye av skuespillere og som vet hvordan han skal presse fram det han vil. Dermed brukte både Kidman og McGregor måneder før innspillingen til å trene opp sang- og danseferdigheter og sette seg inn i Paris' sagnomsuste Moulin Rouge-miljø.

Myten om Orfeus

Regissøren, kjent med teatrale virkemidler fra sin rocka versjon av «Romeo og Julie», ville nå utforske Orfeus-myten om den unge mannen som stiger ned i underverdenen for å oppleve den ideelle kjærligheten.

- Montmartre-miljøet var perfekt for den, sier Luhrmann, som har boltret seg med visuelle spesialeffekter og serverer gotisk stemning, burlesk show, komedie, romantikk, drama og farse i en helsprø pakkeløsning.

HESANN, CANNES:</B> Nicole Kidman vandret på den røde løperen i Cannes i går, hun gjør gladelig sitt for at Cannes' åpningsfilm skal få et stort publikum.
<B>SE PÅ MEG:</B> Cannes-festivalen er et sted for å vise fram seg selv, sine klær - eller sin mangel på klær.
FÅ KJENDISER: Det var få superstjerner på den røde løperen i går, en dårlig dag for disse to - som hadde sikret seg god utsikt.
SHOWTIME: Festivalens åpningsfilm handler om nattklubben Moulin Rouge, det skal ingen unngå å legge merke til.