KIDNAPPET: Hvis Fjordkraft vil ha nye kunder, må de overbevise dem om at de er et godt alternativ, ikke stjele dem fra konkurrentene. Foto: Scanpix.
KIDNAPPET: Hvis Fjordkraft vil ha nye kunder, må de overbevise dem om at de er et godt alternativ, ikke stjele dem fra konkurrentene. Foto: Scanpix.Vis mer

Kidnappet av Fjordkraft

De fleste som blir bortført mot sin vilje, merker hva som er i ferd med å skje. Men ikke når du er strømkunde.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De fleste som blir kidnappet, merker hva som er i ferd med å skje. Det gjorde ikke jeg. Ikke hadde jeg levd spesielt farlig heller. Det eneste jeg hadde gjort, var å ringe rundt til norske strømleverandører for å undersøke hvem av dem som hadde det beste tilbudet til min nykjøpte leilighet. Jeg noterte kilowattimer og sa til de jeg snakket med at jeg ville ringe tilbake, hvis jeg valgte dem.

Et par måneder senere kom en strømregning med en orange maskot i posten. Den var fra Fjordkraft. Jeg hadde ingenting med Fjordkraft å gjøre, og om jeg sjenket papiret en tanke før det gikk i kurven, antok jeg vel at det var et reklametilbud utformet som en giro. Da samme regning, nå med purregebyr, kom på nytt, var ikke det lenger noen plausibel forklaring.

Jeg ringte Fjordkraft for å spørre om hvorfor jeg fikk regninger fra dem når jeg ikke var deres kunde. Jo, var svaret, det er du. Det viste seg at jeg hadde blitt overført fra Hafslund til Fjordkraft omtrent på samme tid som ringerunden min, uten at jeg hadde bedt om det, blitt informert om det, eller samtykket. Feilen ble beklaget, kundeforholdet skulle bli avsluttet umiddelbart.

Noen uker senere. Ny regning. Ny telefon. Ny beskjed om at jo da, jeg stod fremdeles oppført som kunde hos Fjordkraft. Ny unnskyldning. Nye forsikringer.

Men denne gangen klarer jeg ikke helt å stole på det. Derfor sier jeg fra her: Kjære Fjordkraft, jeg er smigret over oppmerksomheten. Men jeg er ikke, har ikke vært og kommer ikke til å bli deres kunde. Det er ikke meg, det er dere.

Kanskje kunne dere lokket meg over ved å gjøre det dyr, mennesker og merkevarer alltid har gjort: Brust med fjærene og levert overbevisende argumenter for at dere ville være det beste alternativet. Men om dere fortsetter å lete etter strømkundenes Patty Hearst, den som vil komme til å bli glad i dere bare dere blir kjent, er nok det et søk som er både dyrt og forgjeves.