Killi skylder på forgjengerne

Steinar Killi velger å bli sittende til tross for Åsta-boten på 10 millioner kroner. Han mener Jernbaneverket blir straffet for feil gjort av blant andre Osmund Ueland.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Hadde Riksadvokaten sagt at Åsta-ulykken skyldes ting jeg har gjort eller ikke gjort, ville jeg ha vurdert min stilling, sier Killi til NTB etter kjempeboten han fikk i fanget av Riksadvokaten fredag. Han legger til at det er for tidlig å ta stilling til om boten skal godtas.

Mens tidligere NSB-sjef Osmund Ueland mener ansvaret må deles mellom alle som har drevet med tog de siste ti årene, sier Killi at det er de som ledet NSB og Jernbaneverket i perioden 1990-97 som har ansvaret.

Ueland satt som sjef for NSB fra 1995, og ledet også det nyopprettede Jernbaneverket fra 1996.

- Riksadvokaten bygger straffen på fire beslutninger som ble tatt en god del år før jeg ble sjef, og forandrer ikke på min stilling som jernbanedirektør, sier Killi.

Togstans

Killi peker blant annet på Uelands beslutning fra 1997 om at lokomotivføreren alene skulle avgjøre om kysten var klar ut fra perrongen, og ikke få hjelp av konduktøren, slik som ordningen hadde vært fram til da. Killi mener denne endringen ikke burde vært gjort før automatisk togstopp var på plass.

- Det Riksadvokaten peker på, er at vi må bygge opp en annen holdning til sikkerhet. Det er umulig å få til et system hvor det ikke skjer feil, derfor må vi ha et sikkerhetsnett slik at enkeltfeil ikke fører til ulykker. Dette prinsippet innførte vi høsten 1999, men sånt tar tid, sier Killi.

Killi tiltrådte som direktør for Jernbaneverket et halvår før Åsta-ulykken.

- Frikjenner ingen

Tidligere NSB-sjef Osmund Ueland betrakter ikke Riksadvokatens beslutning som noen frikjennelse av seg selv.

- Dommen frikjenner ingen, selvfølgelig heller ikke meg selv. Ingen av dem som har vært involvert i jernbanedrift de siste ti årene kan glede seg over Riksadvokatens konklusjoner. Både Stortinget, regjeringen, departementet, Jernbaneverket, Jernbanetilsynet og NSB har ansvar, sier han.

Samferdselsminister Terje Moe Gustavsen la fredag vekt på at Killi bare hadde sittet som sjef i seks måneder da Åsta-ulykken skjedde, og dermed ikke kan klandres personlig. Ueland vil ikke svare på spørsmål om hvorvidt Killis korte tid i tjenesten fritar ham for ansvar.

Dispensasjon fra radiokrav

Ifølge Killi er det for tidlig å si om Jernbaneverket godtar straffen på 10 millioner kroner i bot.

- Det ville ha vært uansvarlig saksbehandling å ta den beslutningen på strak arm, sier han.

Dagsavisen skriver at boten uansett vil bli betalt av Samferdselsdepartementet. Ifølge statsråd Moe Gustavsen er det symbolikken som ligger i at Jernbaneverket blir utpekt som ansvarlig, som er hovedsaken.

Jernbaneverket har søkt om dispensasjon fra det absolutte kravet om radiokontakt mellom togfører og togleder. Killi har hittil tolket dette kravet som at det er nok med telefoner langs sporene, men Jernbanetilsynet forutsetter nå at førere og ledere skal kunne kontakte hverandre hele tiden, også mens togene er i fart.

(NTB-Øyvind Søtvik Rekstad)