VERDENS STØRSTE: Dette bildet tatt 29. juli i år viser FAST, det som kommer til å bli verdens største teleskop. Med en diameter på 500 meter - tilsvarende 30 fotballbaner - har den også potensial til å endre vår forståelse av universet og jakten på liv på andre planeter. Foto: AFP / Reuters / NTB ScanpixVis mer

Kina bygger et teleskop like stort som 30 fotballbaner i jakten på intelligent liv

Blir verdens største, og vil kunne plukke opp signaler som er over 10 milliarder lysår unna.

(Dagbladet): Kinas romprogram bygger nå det som kommer til å bli verdens største teleskop.

Med en diameter på 500 meter - tilsvarende 30 fotballbaner, har den også potensial til å endre vår forståelse av universet og jakten på liv på andre planeter, skriver CNN.

Navnet på teleskopet er FAST, en forkortelse for «Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope».

På grunn av sin størrelse, plassering og konstruksjon, vil FAST også ha bedre forutsetninger enn noen andre teleskop til å plukke opp svake signaler fra verdensrommet. Dette er signaler som potensielt kan kobles til intelligent liv på andre planeter, skriver The Independent.

- Sikader i tordenvær Kinas statlige nyhetsbyrå Xinhua, opplyser at FAST vil bli ferdigstilt i 2016, og vil kunne plukke opp signaler som er over 10 milliarder lysår unna. Prosjektet ble påbegynt i 2011.

- Et radioteleskop er som et sensitivt øre, som lytter etter radiosignaler fra hvitt støy in universet. Det er som å lytte etter lyden av sikader i tordenvær, sier Nan Rendong, forskningsansvarlig på FAST-prosjektet, til Xinhua.

I stedet for å være plassert over bakken, er teleskopet er bygd i et naturlig søkk i terrenget.

UNIK STRUKTUR: I stedet for å være plassert over bakken, er teleskopet er bygd på pillarer i et naturlig søkk i terrenget. Dette, kombinert med geografien i området og den avsidesliggende plasseringen i Guizhou-provinsen, gjør at forstyrrende radiostøy fra vår egen planet vil reduseres. Foto: Xinhua / Sipa / Retuers / NTB Scanpix Vis mer

Med sine 500 meter i diameter vil FAST utkonkurrere det som i dag er verdens største teleskop, Arecibo-observatoriet i Puerto Rico.

Ingen bevis Men til tross for sin enestående størrelse og konstruksjon, så vil forskerne måtte smøre seg med tålmodighet i jakten på intelligent liv.

SETI-instituttet, som leder an menneskets forskning på intelligent liv i verdensrommet, har aldri plukket opp signaler som beviser at det finnes intelligent liv på andre planeter.

Forskerne håper likevel på at FAST skal få gi oss mer kunnskap om både mulig intelligent liv, og universets opprinnelse.

- Det vil hjelpe oss i jakten på intelligent liv utenfor vår galakse, og vi vil kunne utforske videre hvordan universet ble til, sier Wu Xiangping, direktør for Kinas Astronomiske Samfunn.

«Jordas søskenbarn» Så seint som i juli avslørte NASA at de hadde identifisert den første planeten på størrelse med jorda som ligger i en «beboelig sone» rundt en sol-liknende stjerne.

NASA beskriver planeten som «Jordas eldre og større søskenbarn».

- Denne oppdagelsen, og funnet av elleve andre mindre planeter i «beboelig soner», utgjør nok en milepæl i jakten på å finne «den nye Jorda», opplyste NASA.

Planeten er 1.400 lysår unna vår jordklode.

I en pressemelding i forkant av annonseringen skrev NASA at de er i ferd med å oppdage «den nye Jorda»:

«Den første planeten som gikk i bane rundt en stjerne tilsvarende vår sol, ble oppdaget i 1995. Exoplanater var å regne som science fiction inntil bare 21 år siden. I dag, tusenvis av oppdagelser seinere, er astronomer i ferd med å oppdage noe man hittil bare har kunnet drømme om - den nye Jorda».