350 KM/T: Marsjfarten på det nye toget er 350 km/t, under en testtur nådde det kinesiskproduserte toget 416 km/t, noe som er verdensrekord for et konvensjonelt tog. Foto: AFP
350 KM/T: Marsjfarten på det nye toget er 350 km/t, under en testtur nådde det kinesiskproduserte toget 416 km/t, noe som er verdensrekord for et konvensjonelt tog. Foto: AFPVis mer

Kina presenterte i dag verdens raskeste tog og verdens største demning

Stor dag for kinesisk ingeniørkunst.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Kinas økonomiske boom fortsetter med uforminsket styrke. De siste 30 årene har giganten med 1,3 milliarder mennesker vokst med over ti prosent i året i snitt, i perioden er over en halv milliard mennesker løftet ut av ekstrem fattigdom.

I august gikk Kina forbi Japan og ble den nest største økonomien i verden, og med OL for to år siden og den pågående verdensutstillingen i Shanghai, har Kina vist at de kan være vertskap for en hel verden.

I dag ble to nye prestisjeprosjekter fullført i Kina. Verdens raskeste konvensjonelle tog er nå i normal drift og verdens største anlegg for produksjon av elektrisk kraft har nådd full kapasitet.

Verdensrekordtog Først toget, CRH380A satte verdensrekord under en testkjøring 28. september. Da nådde toget en toppfart på 416,4 km/t, togets normale marsjfart er forøvrig 350 km/t. Toget er kinesiskprodusert, og selv om mye av teknologien er europeisk, regnes det som en stor seier for kinesisk ingeniørkunst.

Prosjektet med å produsere egne kinesiske høyhastighetstog begynte for mindre enn to år siden, i dag startet CRH380A å kjøre passasjerer mellom Shanghai og Hangzhou. De 202 kilometrene mellom byene unnagjøres på 45 minutter. Billettprisene skal ligge på 130 kroner for første klasse, mens billigste billett koster 85 kroner.

- Åpningen av Shanghai-Hangzhou-strekninga vil ikke bare bedre transportsituasjonen mellom de to byene og bidra til økonomisk vekst, men det vil også bidra til økt integrasjon av områdene rundt Yangtze-elva, sier Liu Zhinjun, jernbaneminister i Kina, under den offisielle åpningen i dag.

Enorm utbygging Kina åpnet sin første høyhastighetsstrekning for bare to år siden, i forbindelse med Beijing-OL. Allerede nå har landet tre ganger så mange kilometer med høyhastighetslinjer enn Spania, som har verdens nest best utbygde nett.

Kinas 4500 km med linje er imidlertid ventet å mer enn doble seg de neste to-tre årene.

FERDIG: For første gang produserer De tre kløfters demning strøm for full maskin. Foto: AP
FERDIG: For første gang produserer De tre kløfters demning strøm for full maskin. Foto: AP Vis mer

Høydepunktet blir den 1318 km lange strekningen mellom Beijing og Shanghai som åpner om to år. Kostnadene er beregnet til 33 milliarder dollar for den nye jernbanelinja som gjør at det tar mindre enn fem timer med tog mellom Kinas to viktigste byer.

30 ganger Norges største Samme dag som Kinas første egenproduserte høyhastighetstog begynte i normal trafikk, annonserte landet at De tre kløfters demning, verdens største anlegg for produksjon av elektrisitet, har nådd sitt maksimumsnivå for første gang.

Vannstanden i den enorme demningen er nå 175 meter. Framover vil myndighetene justere vannstanden fra 145 til 175 meter, avhengig av vannførselen i elva Yangtze. En av fordelene med den enorme demningen er bedre kontroll på oversvømmelsene av elva.

Demningen produserer nå 84.7 milliarder kwt, det tilsvarer nesten 30 ganger så mye som Norges største vannkraftverk, Kvilldal, produserer i året.

- Vi er stolte - Dette er en historisk milepæl for Kina. Vi kan nå kontrollere vannstanden i Yangtze og produsere kraft for full maskin, sier Cao Guangjing, leder av det statlige selskapet som har bygget dammen.

Også lokalbefolkningen skryter til det statlige nyhetsbyrået Xinhua.

- Alle kinesere bør være stolte av denne dammen, sier Cui Bangjian, som bor rett nedenvor den massive demningen.

Prosjektet ble påbegynt i 1993 og siste del sto ferdig forrige måned. Innen 2012 skal alle 32 generatorenene være på plass. 1,4 millioner mennesker ble flyttet for å gi plass til demningen, mer eller mindre frivillig.

ENORM: Dammen er 2,5 km lang, 115 meter vid og 185 meter dyp. Dammen har en kapasitet på 39,5 kubikkilometer vann. Foto: EPA
ENORM: Dammen er 2,5 km lang, 115 meter vid og 185 meter dyp. Dammen har en kapasitet på 39,5 kubikkilometer vann. Foto: EPA Vis mer

Flere av dem ble flyttet etter at dammen var i drift, på grunn av jordskred og ras som følge av de store forandringene i naturen i området.

Allerede i fjor hadde dammen dekket inn en tredel av produksjonskostnadene.

AERODYNAMISK: Det nye kinesiske toget sett fra siden. Foto: EPA
AERODYNAMISK: Det nye kinesiske toget sett fra siden. Foto: EPA Vis mer