Kina raser over norsk dataspill

Kinesiske myndigheter føler seg nedverdiget og støtt. De som selger spillet skal nå straffes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Kinesiske myndigheter raser over det norske dataspillet «Project IGI2: Covert Strike», og har beordret umiddelbar stans og forbud mot kjøp og salg av spillet. Nå skal også alle eksemplarer i Kina konfiskeres og fjernes fra markedet, og de som bryter forbudet straffes.

Myndighetene i Kina mener spillet, som er utviklet Innerloop Studios i Oslo, er sårende for den kinesiske verdighet, og skader landets interesser, melder det statlige nyhetsbyrået Xinhua.

Korrupt general

Dataspillet, som er blitt solgt i hopetall verden over, handler om en frilans kommandosoldat som skal hindre at illegal datateknologi havner i fiendens hender. Jakten fører helten David Jones gjennom Russland, Kina, og Libya, hvor en av de store skurkene er en korrupt kinesisk general.

«Chris Ryan stjeler etterretningsmateriale, begår sabotasje i Kina, og skyter kinesiske soldater, og misbruker landets flagg og militære symboler», melder Xinhua.

Myndighetene har ikke sagt noe om hvor streng straffen nå blir for de som bryter ned nye forbudet.

-Beklager

Henning Rokling-Andersen i Innerloop studios syns det er trist og beklager hvis noen finner dataspillet støtende.

- Det stemmer jo at en tredjedel av spillet foregår på en øy i Sør-Kina Havet, hvor en kinesisk general fra en fraksjon innen kommunistpartiet prøver å starte tredje verdenskrig. Og jeg må få lov til å si at jeg har en viss forståelse for at de reagerer, for det er jo ikke snilt gjort, innrømmer Rokling-Andersen.

Han forteller at spillet også støtte på problemer like før utgivelsen i 2003, da i Saudi Arabia.

Byttet lydspor

- For å gjøre miljøet mest mulig autentisk hadde vi lagt inn arabisk messing i bakgrunnslyden. Vi sendte en prøvekopi til distributøren i Saudi Arabia, som umiddelbart ringte oss tilbake, sier Rokling-Andersen.

Det viste seg at det i lydsporet hadde sneket seg inn vers fra Koranen, noe som ikke ville bli sett nådig på i det sterkt muslimske landet.

- Distributøren var redd for at lydsporet kunne føre til at de som solgte spillet ville bli arrestert - og i verste fall drept. Det viser bare problemet når man sitter i Norge og lager spill, uten gode nok kunnskaper om andre lands kulturer, sier han.

Roknes-Andersen legger seg flat ovenfor reaksjonene i Kina, og håper saken ikke vil føre til at han for eksempel nektes innreise til landet.

Ingen IGI3

Han forteller at Innerloop ikke har planer om å komme med en oppfølger av spillet. Han mener det er vanskelig å finne lønnsomhet i PC-spill markedet i dag.

- Piratkopiering er et stort problem. Samtidig er spillene blitt så store at man snakker om budsjetter på 30-40 millioner kroner. Da vi lagde IGI2 brukte vi 17 millioner kroner. Og vi presset på maksimalt for å holde det budsjettet, sier han.

Han sier spillsalget innfridde forventningene, selv om det aldri ble blant de største salgsmaskinene i spillmarkedet.

- Nå jobber vi noen planer, og har et prosjekt på tegnebrettet. Men jeg kan nesten ikke si mer enn det, sier Roknes-Andersen hemmelighetsfullt til Dagbladet.no.

TRØBBEL: IGI-helten David Jones får trøbbel i Kina. Nå forbys spillet fordi han stiller landet i et dårlig lys.