Kina skal lage verdens største by

Får 42 millioner innbyggere og blir på størrelse med Danmark.

STORT BEHOV FOR ARBEIDSKRAFT: Her venter arbeidsinnvandrere ved togstasjonen utenfor byen Dongguan. Industribyen er en av flere byer som skal slås sammen og utvikles til verdens største megaby. Foto:  REUTERS / Bobby Yip
STORT BEHOV FOR ARBEIDSKRAFT: Her venter arbeidsinnvandrere ved togstasjonen utenfor byen Dongguan. Industribyen er en av flere byer som skal slås sammen og utvikles til verdens største megaby. Foto: REUTERS / Bobby YipVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Kina planlegger verdens største megaby ved utløpet av Perlefloden.

Ni nåværende byer skal smelte sammen og vokse til 42 millioner innbyggere. Til sammenlikning har verdens hittil største megaby, Tokyo, «bare» 32,2 millioner innbyggere.

London x26 Arealet (41 440 km2) er på størrelse med Danmark - eller Stor-London lagt ved siden av hverandre 26 ganger.

Byplanleggere i Sør-Kina har lagt fram svært ambisiøse planer for hvordan de ni byene skal smelte sammen.

Den nye megabyen vil dekke en stor del av Kinas kjerneområde for industri og vil strekke seg fra Guangzhou til Shenzhen. I tillegg vil den bestå av Foshan, Dongguan, Zhongshan, Zhuhai, Jiangmen, Huizhou og Zhaoqing.

Samlet er disse ansvarlig for nesten en tidel av den samlede kinesiske økonomien.

Hurtigtog I løpet av de neste seks årene skal det iverksettes 150 store infrastrukturprosjekter som skal forene transport, energi, vann og telenett i de ni byene.

Kostnad: 1 750 milliarder kroner.

ENORME OMRÅDER: Området utløpet av Perlefloden vil bli verdens største by, med klar margin. Grafikk: Geography Resource Managament, CHUK
ENORME OMRÅDER: Området utløpet av Perlefloden vil bli verdens største by, med klar margin. Grafikk: Geography Resource Managament, CHUK Vis mer

Blant annet skal en av de 29 nye jernbanelinjene sørge for ekspresstog mellom megabyen og det nærliggende Hong Kong.

- Tanken er at når byene er integrert, kan beboerne reise rundt fritt og bruke helsevesenet og andre fasiliteter i de forskjellige områdene, sier sjefsplanlegger Ma Xiangming ved Guangdong Rural and Urban Planning Institute til The Daily Telegraph.

Ukjent navn Hva navnet skal bli er man hittil ikke enige om. Byen har ingen sentral kjerne som kan bli det naturlige valget.

- Det blir et megalopolis. Vi kan ikke bare gi det navn etter en av de eksisterende byene, sier Ma.

Prosjektene skal kutte reisetid slik at det maksimalt vil ta en time med tog mellom de ulike stedene. Ifølge planleggerne kan sammenslåingen redusere telefonregninger med 85 prosent. Sykehus og skoler vil bli bedre, hevder de.

- Det vil bidra til å spre industri og arbeidsplasser mer jevnt over hele regionen og offentlige tjenester vil også bli fordelt mer rettferdig. Beboere vil kunne velge hvor de skal få sine tjenester og vil bruke Internett til å finne ut hvilket sykehus som har kortest ventetid, sier Ma.
 
Større byer på vei Ett av de store målene med sammenslåingen er å utlikne de konkurransefortrinn andre store og voksende industrisentra som Beijing og Shanghai allerede har.

Men dette er ikke det eneste monsterprosjektet kineserne har under planlegging. I løpet av dette tiåret satser Kina på å anlegge flere megabyer med 50-100 millioner innbyggere.

Den største av dem alle kan bli enormt mye større, med opptil 260 millioner innbyggere.

ARBEIDSINNVANDRING: Her står arbeidsinnvandrere i lunsjkø ved en fabrikk Dongguan, ett av de viktige industrisenterne som blir del av  verdens største by ved Perleflodens utløp. Foto: REUTERS / Bobby Yip
ARBEIDSINNVANDRING: Her står arbeidsinnvandrere i lunsjkø ved en fabrikk Dongguan, ett av de viktige industrisenterne som blir del av verdens største by ved Perleflodens utløp. Foto: REUTERS / Bobby Yip Vis mer

Dette er området rundt Beijing og Tianjin i nord, to av Kinas viktigste byer. En plan under utforming er å smelte hele området sammen under navnet Bohai.

Prosessen med å fusjonere Bohai-regionen har allerede påbegynt med en høyhastighetsbane mellom Beijing og Tianjing. Den 120 kilometer lange turen tar nå mindre enn 30 minutter.